Onze Rating
Voordelen
- Comfortabele vulling voor lange racesessies
- Inclusief stoelschuif
- Verstelbaar voor meerdere rijposities
- Subtiel ontwerp
- Geschikt voor een breed scala aan lichaamsmaten
Nadelen
- De rugleuning kan bewegen bij hard remmen
- Goedkope kunststof afwerkingen
Wat is de GT Omega XL RS Racestoel?
GT Omega staat algemeen bekend als één van de beste fabrikanten van sim-rigs. Ze bieden een breed scala aan producten, van wielstandaards voor beginners tot meer professionele installaties. En deze producten omvatten ook gamestoelen, bureaus en stoelen voor simraces.
De XL RS Simulation racestoel staat aan de top van GT Omega's serie simracestoelen. De XL RS kan rechtstreeks op je simrace setup worden gemonteerd, zodat je kunt simracen zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat je stoel en racestuur niet met elkaar verbonden zijn.
Simracestoelen worden vaak geleverd in de vorm van niet-verstelbare kuipstoelen die zijn ontworpen om een echte racestoel na te bootsen. Hoewel deze stijlen racestoelen een meeslepende ervaring en een goede pasvorm bieden, gaan ze vaak ten koste van verstelbaarheid en comfort.

De XL RS-racestoel pakt het anders aan en lijkt meer op een echte autostoel dan op een racestoel. Het beschikt over een materiaal in leerstijl, verstelbaarheid in de vorm van een verstelbare stoel samen met een ingebouwde stoelschuif en zachte vulling voor een comfortabele race-ervaring.
Dus wat betekent het XL-gedeelte van de naam? Nou, de XL RS is ontworpen om simracers met grotere frames comfortabel te laten voelen tijdens simracen.
Hierdoor kunnen mensen met een groter frame comfortabel blijven rijden. De stoel zelf blijft ook uiterst comfortabel voor simracers met een kleiner frame. De extra ruimte zorgt ervoor dat je een comfortabele racepositie vindt.
Is de XL RS eenvoudig te monteren?
Als de GT Omega XL RS arriveert, zit hij in een enkele doos en is hij zeer goed verpakt. Het bestaat eigenlijk uit twee hoofdonderdelen, met een paar sierdelen en bouten die in een aparte verpakking worden geleverd.
De stoelschuif wordt voorgemonteerd geleverd aan de onderkant van de stoel, wat zeer gewaardeerd wordt en een deel van de constructie bespaart. In plaats daarvan hoef je alleen maar de twee hoofdonderdelen van de stoel, de rugleuning en de zitting te verwijderen. Daarna, zoals bij de meeste gamestoelen, lijn je de rugleuning eenvoudig uit met de twee metalen stoelbevestigingen die al aan het onderste deel van het frame zijn bevestigd.

Dit is relatief eenvoudig te doen en kan gemakkelijk met slechts één persoon worden gedaan. Zodra je het achterste deel van de stoel hebt uitgelijnd, hoef je slechts twee bouten aan elke kant in te brengen en vast te draaien om de rugleuning vast te zetten.
Zodra je de rugleuning aan de stoel hebt bevestigd, kan je de plastic sierdelen vastklikken. Aan elke kant bevindt zich een extra bout die de sierdelen fysiek met de rugleuning verbindt. En er zijn plastic pluggen die deze bouten afdekken.
Ik raad ten zeerste aan om de plastic pluggen niet te plaatsen, omdat deze bijna niet meer te verwijderen zijn als ze eenmaal zijn geplaatst. Zonder deze te kunnen verwijderen, is het buitengewoon moeilijk om de stoel te demonteren of een bout vast te draaien.
Het monteren van de stoel op de rig is ook relatief eenvoudig. Je monteert hem door de stoelschuif en het is gewoon een kwestie van de stoelschuif heen en weer schuiven om bij deze bouten te komen.
Vergeleken met veel gamestoelen die ik heb gebouwd, is de montage van de XL RS één van de eenvoudigste. De jongens van GT Omega hebben geweldig werk geleverd door ervoor te zorgen dat deze stoel in korte tijd gemakkelijk in elkaar te zetten is. Over het algemeen kostte het me ongeveer 15-20 minuten om het in elkaar te zetten, inclusief het uitpakken en het geven van de bijgeleverde instructies.
Hoe goed presteert de XL RS Stoel?
We hebben een paar maanden doorgebracht met deze stoel, die we hadden gemonteerd op de APEX Wheel stand en de APEX Rear stoel frame. Voor deze GT Omega XL RS-review hebben we een combinatie van racesturen en pedalen gebruikt, waaronder de Fanatec CSL DD, en de GT DD Pro samen met de CSL Load Cell Pedalen.
Reviews voor al deze artikelen vindt je hier in onze Fanatec reviews
En het grootste deel van de tijd was ik onder de indruk van deze simracestoel.
Het Ontwerp
Het grotere ontwerp paste perfect bij mijn postuur, waardoor ik snel en gemakkelijk een comfortabele houding kon vinden. En ik waardeerde de liggende functionaliteit. Hierdoor kon ik snel en gemakkelijk schakelen tussen een rechtopstaande racepositie in GT-stijl en een meer achterover leunende Formula-zitpositie.

Tijdens lange racesessies van 4 uur of meer bleef deze stoel comfortabel. Ik liep zeker niet weg met gevoelloze benen of een pijnlijke rug, dus ik was onder de indruk van dat front.
De vulling van het onderste zitvlak heeft een goede hoeveelheid aanvankelijk comfort en squash-factor (ja, dat is een technische term)! Maar het blijft stevig genoeg om na verloop van tijd niet samen te drukken of zijn comfort te verliezen. De onderste stoelsteunen staan ver genoeg uit elkaar zodat ik me niet beperkt voel en mijn benen kan bewegen tijdens langere racesessies.
Het achterste deel van de zitting heeft iets minder vulling, maar dat is te verwachten. Nogmaals, er is voldoende vulling om comfortabel te blijven, en je voelt niets van de interne structuur, zelfs niet wanneer je terug in de stoel wordt gedwongen wanneer je op het rempedaal trapt.
De zijsteunen zijn iets prominenter op de rugleuning, maar nogmaals, ze staan ver genoeg uit elkaar om je niet echt te beperken.

Mijn grootste klacht over de XL RS
Een gebied waar ik wel een probleem had, was de rugleuning tijdens intensief gebruik. Hoewel ik hierboven al zei dat het comfortabel is en de rugleuning veel verstelbaarheid mogelijk maakt, is het ook het grootste nadeel van deze stoel.
Als je zoals ik een sterk loadcell-rempedaal gebruikt, weet je dat je echt op het rempedaal moet trappen om 100% remdruk te bereiken. Als je het rempedaal hard indrukt, merk je een behoorlijke hoeveelheid flex in de rugleuning. Dit had aanvankelijk zeker invloed op mijn remprestaties.
Bij remmen met een loadcell draait alles om het bereiken van consistentie door elke keer dezelfde hoeveelheid druk uit te oefenen. Dat is moeilijk te doen als je stoel buigt. Hoewel ik me snel aan deze beweging aanpaste en mijn ritme weer kon vinden, leidde dit direct tot een tweede probleem.
Na verloop van tijd ontdekte ik dat het rugleuninggedeelte van deze racestoel steeds meer beweging kreeg. Ik ontdekte dat dit kwam doordat de bouten waarmee de rugleuning aan de onderste stoel was bevestigd, na verloop van tijd losraakten.
Hoe strak ik deze bouten ook aandraaide, na verloop van tijd tijdens relatief zwaar dagelijks gebruik, moesten ze altijd om de paar weken worden aangedraaid. En zoals hierboven vermeld, was dit erg moeilijk om te doen dankzij de lastig te verwijderen plastic afdekkingen.
Dit leidde er wel toe dat ik steeds meer gefrustreerd raakte over deze stoel en uiteindelijk leidde tot de overstap naar een vaste kuipstoel. Maar zoals ik al zei, was dit probleem alleen te wijten aan het feit dat ik de stoel meerdere uren per dag gebruikte met een zeer zwaar loadcell-rempedaal.
Tijdens gewoon gebruik zal dit niet zo'n probleem zijn.
Waard voor je geld?
Alle racestoelen van GT Omega bieden een goede prijs-kwaliteitverhouding. In Europa kost de XL RS € 180, deze prijs overtreft over het algemeen de concurrentie voor een verstelbare racestoel met een stoelschuif, dus ik vind het een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Is de GT Omega XL RS het kopen waard?
Over het algemeen is de GT Omega XL RS heel comfortabel om een paar uur mee te simracen. Het wordt geleverd met een goede set functies, waarvan sommige, zoals de geïntegreerde stoelschuif, een premium add-on-optie is bij andere fabrikanten.
Ondanks het gebrek aan stijfheid met meer premium en krachtige hardware, is de XL RS een fantastische racestoel voor degenen die 2-3 uur per dag simracen. Het is waarschijnlijk één van de mooiste racestoelen op de markt, omdat het geen opzichtige en felle kleuren heeft die gamestoelen vaak hebben. In plaats daarvan is het subtiel en professioneel, en de algehele duurzaamheid en het gevoel is geweldig.