Onze Rating
Voordelen
- Fantastisch ontwerp
- Hoogwaardige materialen
- Alle invoer voelt goed aan
- Perfecte afmetingen & gewicht
- Quick release is geweldig
Nadelen
- Alcantara handgrip forceert het gebruik van handschoenen
- Sommige knoppen niet goed genoeg
Wat is het Moza Racing GS-racestuur?
Ik ga dit meteen zeggen. Het Moza Racing GS-racestuur is een fantastisch nieuw simracestuur van de mensen van Moza Racing. Dit is een stuur van hoge kwaliteit die is ontworpen om je alle functionaliteit te geven die je als simracer nodig hebt.
Wie is Moza Racing?
Moza Racing is nog niet zo bekend of gevestigd merk binnen simracen. Ze zijn relatief nieuw in de simrace markt en dit is pas het tweede racestuur dat Moza Racing heeft uitgebracht. Hoewel ze momenteel drie verschillende wielbases te koop hebben.
Het lijkt erop dat Moza Racing echt op zoek is om de simracing-community te laten zien wat ze allemaal kunnen. Het is waar dat veel van de simraceproducten van Moza Racing vergelijkbaar zijn met andere die al beschikbaar zijn.
Het is goed nieuws voor de gemeenschap als geheel dat er een breder scala aan producten beschikbaar is. Meer keuze is nooit een slechte zaak, en meer concurrentie tussen merken zou een betere focus op kwaliteit en concurrerende prijzen moeten betekenen.
Het ontwerp van het Moza GS-stuur
Het Moza GS-stuur lijkt vanaf het begin buitengewoon goed ontworpen en doordacht te zijn. Het beschikt over een breed scala aan knoppen, allemaal binnen handbereik terwijl je door Eau Rouge vliegt met een snelheid van meer dan 240 km/u!
Hoewel het ontwerp erg veel lijkt op andere goed ontworpen sturen in formulestijl die al een paar jaar bestaat…

Moza Racing moet inspiratie hebben gehaald bij Fanatec bij het ontwerpen van dit stuur, want de overeenkomsten lopen door het hele ontwerp van het stuur. De positie van de drukknoppen, de duimencoders en de vorm van de handgrepen lijken allemaal sterk op elkaar. Beide sturen hebben ook een voorplaat van carbon en handgrepen van Alcantara.
Waar het GS-stuur zich onderscheidt, is dat het iets groter is dan de Fanatec Formula V2.5X. Hij heeft een diameter van 300 mm in plaats van 270 mm van de Fanatec-stuur.
En ook Moza Racing heeft Fanatec proberen te overtreffen door extra's aan dit stuur toe te voegen die niet aanwezig zijn op de Formula V2.5X. Je vindt twee extra roterende knoppen aan de voorkant van het stuur, wat zorgt voor een beetje extra input tijdens een race.

Er is ook een systeem met dubbele koppeling aan de achterkant van het stuur en alle shifters zijn gemaakt van hetzelfde carbon dat aanwezig is op het voorpaneel.
Ik weet niet hoe deze “inspiratie” legaal zit, of als Fanatec te blij is met de overeenkomsten tussen de twee sturen. Maar ik moet zeggen dat al deze ontwerpkeuzes en de verbeteringen die Moza heeft aangebracht, hebben geleid tot een geweldig mooi stuur.
Voordat het GS-stuur uitkwam, geloofde ik altijd dat de Fanatec Formula V2-serie sturen één van de best ontworpen sim-racesturen was die beschikbaar waren binnen zijn prijsklasse.
Prijs
En dat leidt me aardig naar de prijs van dit sim-racestuur. Het GS-racestuur is niet het goedkoopste. Door de hoogwaardige materialen die zijn gebruikt en de meegeleverde features is dit stuur wat aan de dure kant.
Het Moza GS-racestuur is verkrijgbaar voor € 500.
Om die prijs in perspectief te plaatsen, staan hieronder enkele racesturen die als directe concurrenten kunnen worden beschouwd, en hun prijzen.
- Fanatec Formula V2.5X – €399
- Thrustmaster SF1000 – €349
- Cube Controls Formula Sport – €630
De Fanatec Formula V2.5X wat het stuur is dat het dichtst bij de GS staat, is ongeveer € 100 goedkoper. Je kunt stellen dat dit GS-racestuur meer functionaliteit heeft, wat de prijsverhoging rechtvaardigt.
Thrustmaster verkoopt het Ferrari SF1000-stuur voor meer dan € 150 goedkoper. Dat stuur is een Ferrari-replica met een frontplaat van carbon en een enorm 4,3-inch LCD-scherm. Het is niet helemaal gebouwd met dezelfde kwaliteit als het Moza GS-stuur, maar het is niet ver weg.
Dan heb je de Cube Controls Formula Sport stuur. Dit is waar dingen op professioneel niveau beginnen te komen. Alle Cube Controls-sturen betekenen zaken, en hoewel de Formula Sport het instapmodel is, is het niet anders.
Voor € 500 denk ik dat de Moza GS iets te hoog geprijsd is. Mijn gedachte daarachter is dat Moza een relatief onbekend merk is, dat lijkt te willen concurreren met merken als Fanatec in plaats van super-premium merken als Cube Controls en Ascher Racing.
Als ze het GS-racestuur voor dezelfde prijs of iets lager dan die van Fanatec zouden prijzen, zou dat misschien wat meer simracers kunnen overtuigen om het te kopen. Maar laten we eens kijken naar de prestaties tijdens het racen om te zien of dit stuur de meerprijs echt waard is.
Moza GS racestuur functies
Voordat we ingaan op de prestaties van dit stuur, kijken we even naar de kenmerken ervan, want er zijn er genoeg op dit stuur.
Drukknoppen
Wanneer je dit stuur voor het eerst aanzet, zie je meteen de mooie 10 RGB-verlichte drukknoppen, die elke keer dat je het stuur aanzet een kleine lichtshow uitvoeren. Deze knoppen zijn allemaal buitengewoon goed gepositioneerd en gemakkelijk toegankelijk zonder je handen van het stuur te halen.

In tegenstelling tot de superstijve knoppen op het Fanatec McLaren GT3 V2-stuur, zijn al deze drukknoppen buitengewoon eenvoudig te gebruiken.
Hoewel ik één knop in het bijzonder heb opgemerkt, is de “S1” knop linksboven was niet zo gevoelig als de andere. Elke keer dat ik deze knop gebruikte, moest ik ervoor zorgen dat ik hem volledig indrukte om hem te activeren, ik weet niet zeker of dit slechts een klein minpuntje is dat uniek is voor mijn stuur of niet.
RGB Rev Lichten
Het tweede dat opvalt, is de toerentalbalk bovenaan het stuur. Dit is een RGB-lichtbalk die kan worden aangepast om eruit te zien zoals jij dat wilt. In de Pit House-software van Moza, of via de Moza-app, kun je wijzigen hoe snel deze lampjes oplichten en welke kleur elk lampje heeft.
Ik vond het erg handig om de snelheid waarmee elk licht wordt geactiveerd te kunnen aanpassen, en het aanpassen van kleuren is een mooie functie die velen zullen waarderen.
Ik merkte wel dat de knipperende schakelindicator een kleine vertraging had. Het zou een fractie van een seconde blijven knipperen nadat je hebt geschakeld. Hoewel dit geen game-breaker was en ik het na een tijdje niet meer opmerkte, zou het fijn zijn geweest als het stopte met knipperen zodra je opschakelde.
Roterende knoppen
Op de voorkant van het stuur heb je vijf individuele knoppen. Ze kunnen allemaal worden geprogrammeerd en het was geweldig om er zoveel beschikbaar te hebben. In ACC zou ik deze kunnen gebruiken om alles aan te passen, van de motorstatus tot de tractiecontrole, mijn ABS tot mijn remmen.

Al deze draaiknoppen hebben zijn zeer handig, je zult er zeker niet per ongeluk te veel aan draaien. Hoewel ik merkte dat de draaiknop niet volledig in lijn is met de sticker erachter. Het kan moeilijk zijn om te zien welk nummer je hebt ingeschakeld, omdat de uitlijning iets afwijkt.
Shifters
Aan de achterkant van het stuur zitten twee carbon magnetische schakelflippers en twee extra analoge schakelflippers die als dubbele koppeling kunnen worden gebruikt. Elke peddel is gemaakt van 3 mm dik carbon en voelt geweldig aan. Ik ben altijd dol op het gebruik van carbon. Het geeft het hele stuur een premium gevoel.
De shifters maken gebruik van contactloze magnetische technologie om slijtage na verloop van tijd te voorkomen. Een ding waar ik echt blij mee ben, is dat Moza geluid dempers voor de shifters heeft meegeleverd. Dit zijn twee kleine schuimrubbers die achter de shifters kunnen worden bevestigd om het luide schakelgeluid te stoppen.
Dit is handig als je het geluid van het stuur zachter probeert te maken als 's avonds laat aan het racen bent en geen zin hebt om iedereen wakker te maken!

Quick Release
Tot slot gaan we het hebben over de quick release, want die is fantastisch. Om te beginnen is het stuur heel mooi afgewerkt in een metallic bronzen kleur. Bonuspunten daar! Maar wat nog belangrijker is, het werkt perfect. Om het stuur aan je wielbasis te bevestigen, duw je het stuur eenvoudig tegen de wielbasis totdat je een luide klik hoort. Dan zit je goed om te racen.
Moza GS racestuur prestaties
Ik heb veel tijd besteed aan het testen en reviewen van dit stuur. En ik moet zeggen dat ik het geweldig vind! Wat betreft formule en sturen in GT-stijl moet dit één van de beste zijn.
De maat en het gewicht van het stuur zijn precies goed. De grotere diameter met een diameter van 300 mm voelt perfect aan en voelt iets realistischer aan dan de kleinere Fanatec Formula V2.
Dat was iets wat ik altijd leuk vond aan mijn McLaren GT3 V2 stuur, want die kwam ook uit op 300 mm breed. Een diameter van 300 mm is voor mij de ideale grootte, omdat ik altijd het gevoel had dat mijn handen iets te dicht bij de Formula V2-stuur zaten.

Tijdens het gebruik kan ik niet klagen over de verschillende knoppen en draaiknoppen, zowel de plaatsing als de functionaliteit.
Met alle pluspunten die ik dit stuur gaf, moet ik toch een paar minpunten noemen.
Ik ben niet zo'n fan van Alcantara handgrepen, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Hoewel ze er goed uitzien en goed aanvoelen, slijten ze na verloop van tijd slecht, waardoor je handschoenen moet dragen. Met dit stuur zou ik onmogelijk zonder handschoenen kunnen racen, aangezien het Alcantara een puinhoop zou zijn.
Dan is er het niet erg gevoelige knop probleem op de S1-knop dat ik tegenkwam. Hoewel de knop goed werkt, moet hij harder en steviger worden ingedrukt dan de andere om ervoor te zorgen dat hij vastklikt. Dit kan echter een klein probleem zijn met mijn stuur.
Dan is er nog het klein kwaliteitsprobleem van de stickers achter de draaiknoppen die niet uitgelijnd zijn, wat meteen had moeten worden opgemerkt.
Tot slot nog iets wat ik nog niet genoemd heb: ik ben geen fan van de toerentalmeter. De lichtbalk heeft 10 individuele LED-lampjes die allemaal kunnen worden aangepast, wat geweldig is. Maar ze zitten achter een diffuse balk die elk licht met elkaar vermengt. Hier begint het probleem.
Vanwege het diffuse materiaal is het leidende licht niet erg scherp om naar te kijken en lijkt het wazig aan de randen. Ik zou veel liever individuele LED's zien zoals op een Fanatec-stuur of een echte Formule 1-auto.
Pit House-software
Voordat ik mijn definitieve mening geef, is het de moeite waard om de Pit House-software te bekijken waarmee je de functies van dit stuur kunt controleren en aanpassen. Pit House is een gratis softwarepakket dat is ontwikkeld door de jongens van Moza Racing en het is echt het hart van je Moza-producten.
Je kunt je wielbasis en pedalen kalibreren, en een paar opties voor je stuur selecteren. Het GS-racestuur mist wel een scherm, dus in tegenstelling tot Fanatec-sturen kun je geen wijzigingen rechtstreeks via het stuur zelf aanbrengen. In plaats daarvan moeten alle wijzigingen worden aangebracht met behulp van Pit House.
De gebruikersinterface zelf is erg goed en gemakkelijk te gebruiken. Je kan wijzigen hoe de toerentallichten worden weergegeven, samen met de kleur en timing van elk licht.
Ook kun je aanpassingen maken aan de dubbele koppeling. Er zijn niet enorm veel opties beschikbaar om te veranderen, maar met een stuur is dat te verwachten. Als het gaat om de wielbasis, zijn er veel meer opties beschikbaar, maar dat zal ik bespreken in mijn wielbasisoverzicht.
Compatibiliteit
Voor zover ik weet is dit stuur alleen compatibel met Moza-wielbases. De quick release kan niet worden aangepast om het stuur compatibel te maken met andere merken. Dat is jammer, want ik zou dit stuur graag met andere wielbases of zelfs op consoles willen gebruiken. Maar voorlopig hebben we alleen pc-compatibiliteit met andere Moza Racing-producten.
De grotere gevolgen hiervan zijn echter dat je vastzit aan de aanschaf van een Moza Racing-wielbasis om dit stuur te kunnen gebruiken. Hoewel ik heb geracet met de wielbasis van de Moza R9, en het is een goede wielbasis, is er hier niet veel keus. Je hebt maar een paar wielbases om uit te kiezen en geen enkele is console-compatibel.
Je kan natuurlijk nog steeds randapparatuur van andere merken gebruiken, aangezien randapparatuur van derden, zoals shifters, rechtstreeks op een pc kan worden aangesloten.

Moet je de Moza GS-racestuur kopen?
Met alles gezegd en gedaan, zou ik het Moza GS-racestuur aanbevelen?.
Ik hou van veel dingen aan het GS-racestuur. Één van de grote nadelen is echter dat de enige manier om het te gebruiken is met een Moza-wielbasis, en Moza Racing is een relatief nieuw merk. Ze zouden de komende jaren een heel ecosysteem van simraceproducten kunnen uitbrengen.
Ik heb naast dit stuur de R9 wielbasis getest en het is een solide wielbasis. Maar niet iedereen zal er één willen kopen boven een veel meer gevestigd merk zoals Fanatec, Thrustmaster of SimuCube. En door het ontbreken van adapters kun je dit stuur niet gebruiken buiten het Moza-ecosysteem.
Op het eerste gezicht, als je momenteel nog geen simraceproducten bezit en niet gebonden bent aan een specifiek ecosysteem, dan is dat zeker het geval. Het Moza GS-racestuur is het waard om naast een Moza-wielbasis te kopen. Het ziet er bijna perfect uit en functioneert bijna perfect, en het is een zeer briljant product.
Maar het is een briljant product dat momenteel beperkt is tot slechts twee of drie wielbases. Hopelijk zal Moza een externe, compatibele quick release uitbrengen, en als ze dat doen, zou het mijn oordeel veranderen in een must-buy!