Onze Rating
Voordelen
- Hoogwaardige materialen
- Echt leer & carbon
- RGB knoppen
- Shifters voelen goed
- Uitstekende Quick-release
Nadelen
- Plastic draaiknoppen
- Gelijkaardig ontwerp als het CS-stuur
Wat is het Moza Racing RS V2-racestuur?
Het RS V2-stuur laat echt zien hoe ver MOZA het afgelopen jaar is gegroeid. Dit is het eerste racestuur in de line-up van MOZA dat een V2-upgrade krijgt. En de toevoegingen aan dit stuur laten echt de vooruitgang van het bedrijf zien.
Ik begin met dat dit stuur niet veel verwijderd is van het originele RS-stuur. Maar als je de toevoegingen en het vernieuwde ontwerp en esthetische aanpassingen bekijkt, wordt dit racestuur naar een ander niveau getild.
Sinds ik MOZA als bedrijf ken, dacht ik altijd dat het originele RS-stuur een beetje, nou ja, hoe zal ik het mooi zeggen, vaag was. De combinatie van felgekleurde knoppen en de grote voorkant bracht me een beetje van dit stuur af.
Nou, ik ben heel blij te kunnen zeggen dat ik dit niet langer denk aan de RS V2. Het is een stuur dat echt heel goed is geworden.

Prijs
En voordat ik verder ga, laten we het hebben over hoeveel dit RS V2-stuur kost. Met de verbeteringen die zijn aangebracht, waaronder de verbetering van de materiaalkwaliteit op sommige plaatsen, zou je kunnen denken dat dit wiel duurder zou worden.
In een aantal regio's, waaronder de Verenigde Staten, Europa en Australië, is dit wiel zelfs goedkoper dan het origineel in de winkel.
- Koop MOZA RS V2 Stuur – €499
Deze prijs is een beetje gelijk met een paar andere grote spelers in de wereld van simracen.
Je hebt sturen zoals de Fanatec Podium R300 dat qua functionaliteit en prijs hier erg op lijkt. Al ziet dat stuur er naar mijn mening niet zo mooi uit als dit stuur.
Dan zijn er sturen zoals de Cube Controls GT Sport die een vergelijkbaar aanbod biedt, maar een stuk duurder is dan de RS V2.
Daardoor zit deze RS V2-stuur qua prijs aan de lage kant van deze groep premium sturen, en dat is een goede positie voor MOZA om in te zitten.
Het ontwerp van het Moza RS V2-stuur
Overgaand op het ontwerp van dit stuur, wil ik wijzen op enkele van de verbeteringen die zijn aangebracht ten opzichte van het originele stuur. Omdat ik denk dat de combinatie van verbeteringen het algehele ontwerp van dit stuur echt naar een hoger niveau heeft getild.
Verbeteringen ten opzichte van het vorige stuur
Om te beginnen was het verwijderen van de grote ronde knop op de voorplaat zeker een goede keuze. Ik weet zeker dat bijna geen enkele simracer het gebruikte, en het zag er een beetje vreemd uit. In plaats daarvan is er een heel mooi stuk carbon toegevoegd.
MOZA had ook felgekleurde knoppen die op het originele stuur zaten, Deze zijn vervangen door dezelfde RGB-verlichte knoppen van de FSR en GS-racesturen.

Deze verbetering maakt een enorm verschil voor het stuur. De knoppen zien er veel beter uit als het stuur is uitgeschakeld, waardoor het hele stuur een volledig zwarte kleur heeft.
Als je vervolgens het stuur aanzet, zijn de aanpasbare verlichte knoppen erg handig. Je kunt aan elke knop verschillende kleuren toewijzen, zodat je specifieke knoppen gemakkelijk kunt herkennen tijdens het racen.
Ik ga altijd voor een groene kleur voor mijn snellere knoppen zoals DRS, ERS of KERS. En ik kies een rode kleur voor acties zoals mijn pit limiter. Dit maakt het vinden van de juiste knop veel gemakkelijker.
De shifters zijn ook iets veranderd, ze zijn een tikje kleiner geworden. De shifters op het oude stuur waren behoorlijk groot en zagen er niet zo goed uit. Deze kleinere, meer verfijnde shifters passen iets beter op het stuur.
Verbetering van gebruikte materialen
Zoals ik al zei, zijn de materialen die in de constructie van dit stuur worden gebruikt, een stap verder gegaan. Er zit veel meer carbon in het spel in vergelijking met het originele stuur. En dat is nooit erg.

En de handgreep is voor het eerst in echt leer gewikkeld op een MOZA-stuur. Normaal gesproken ben ik niet iemand die simracing-producten ruikt, maar wie houdt er niet van de geur van echt leer?
Het voelt ook veel zachter aan in vergelijking met het leer dat je op sommige andere racesturen aantreft. Dit is zeker een comfortabel stuur om mee te racen.
Moza RS V2-functies
Voor nu heb ik het gehad over de verbeteringen ten opzichte van het originele stuur, ik ga elk onderdeel van het stuur in meer detail bekijken voor degenen die niet bekend zijn met het originele product.
Knoppen indrukken
Op de voorkant van het stuur vind je 10 mechanische drukknoppen. Zoals vermeld, zijn deze allemaal LED-verlichting en kunnen ze volledig worden aangepast aan een reeks kleuren. Ze zijn stevig zonder te moeilijk te gebruiken.
Dit zijn dezelfde knoppen als op andere MOZA-sturen, en ik heb ze altijd leuk gevonden.
RGB Rev-indicator
Hetzelfde kan niet gezegd worden van de toerenbalk aan de bovenkant. Deze rev-bar heeft een reeks individuele LED's die weer kunnen worden aangepast aan elke gewenste kleur. Ze zijn verborgen achter een diffuse plastic strip.

Het werkt goed tijdens het racen en is zeker goed genoeg om je te helpen weten wanneer je moet schakelen. Je kan ook de timing van elke LED wijzigen, zodat je nauwkeurig kunt afstemmen wanneer de balk licht begint te geven.
Zoals ik in de meeste van mijn andere MOZA-reviews heb gezegd, heb ik veel liever dat MOZA de diffuse plastic strip verwijdert en de individuele LED's neerzet. Maar dit lijkt een punt van verschil te zijn waar MOZA aan vasthoudt, dus ik zal eraan moeten wennen.
Draaiknoppen
Er zijn twee draaiknoppen die naar de onderkant van het stuur zijn geplaatst. Deze zijn relatief soepel om te draaien, waardoor fijne aanpassingen mogelijk zijn.
Deze draaiknoppen zijn echter gemaakt van plastic en lijken niet te passen bij de andere hoogwaardige materialen die worden gebruikt.
Shifters en dubbele koppeling
Aan de achterkant zitten vier peddels die allemaal zijn gemaakt van carbon. Er zijn twee magnetische schakelpeddels die boven twee analoge schakelpeddels met dubbele koppeling zitten.

Ik kan hier geen fout in vinden. De peddels voelen echt goed aan, ze zijn soms alleen een beetje luidruchtig.
De peddels met dubbele koppeling zijn extreem soepel waardoor je ze kunt gebruiken als een echte dubbele koppeling voor een perfecte staande start, of als gaspedaal en rem als je geen pedalen gebruikt.
Quick-release
Aan de achterkant van het stuur zit de klassieke MOZA Quick-release. Dit werkt heel goed en is één van mijn favoriete Quick-releases rond alle simrace merken.
Het stuur kan in slechts enkele seconden van de wielbasis worden verwijderd en opnieuw worden bevestigd.
De Quick-release op dit RS V2-stuur heeft ook een bedrade verbinding, waardoor hij kan werken met de kleinere en minder krachtige R5-wielbasis.

Moza RS V2 prestaties
In het gebruik houdt dit RS V2-stuur heel goed stand. Elk onderdeel van het stuur waarmee je tijdens een race communiceert, voelt premium en mechanisch degelijk aan.
Het stuur is 330 mm breed, wat ongeveer perfect is voor een rond stuur. Het voordeel van het stuur zonder platte bodem is dat het ideaal is voor rally's en driften.
De shifters zelf zijn relatief ver weg van het stuur geplaatst, dus jongere simracers of mensen met kleinere handen kunnen er moeite mee hebben om er bij te komen. Maar er zijn een paar schakelverlengingsblokken bij het stuur inbegrepen waarmee de schakelafstand kan worden verkleind.
De positie van alle knoppen is behoorlijk goed en geen enkele knop is te ver om te bereiken. Alle bovenste knoppen kunnen eenvoudig worden gebruikt zonder handen van het stuur te halen.
En voor de zes onderste knoppen hoef je alleen maar je hand een klein stukje langs het stuur te laten glijden.

Compatibiliteit
De compatibiliteit van het RS V2-stuur is goed. Het is volledig compatibel met alle MOZA-wielbases via draadloze technologie. En hij heeft ook een bekabelde verbinding via de Quick-release, zodat hij de budgetvriendelijke R5-wielbasis kan ondersteunen.
Helaas is er geen datapoort aan de achterkant van het stuur zoals op het FSR-stuur. Dit betekent dat je het niet kunt gebruiken als deze op een wielbasis van een ander merk is gemonteerd.
Bovendien is er nog steeds geen console-compatibiliteit binnen het MOZA-productassortiment. Hoewel dit in de loop van de tijd zou kunnen veranderen als ze een console-compatibele wielbasis uitbrengen.
Moet je de Moza RS V2 kopen?
Nu we aan het einde van onze review zijn gekomen, zou ik aanraden om dit stuur te kopen? Het lijdt geen twijfel dat het een fantastisch stuur is, en het neemt terecht de plaats in van het originele RS-stuur als één van de toppers in de line-up van MOZA.
Als je ooit hebt overwogen om het originele RS-stuur aan te schaffen, dan verbetert dit stuur het in bijna alle opzichten, waardoor het een no-brainer is.
De grote vraag is : levert de RS V2-stuur genoeg op voor het om een upgrade waard te zijn ten opzichte van het CS-stuur dat MOZA al aanbiedt?
Het CS-stuur lijkt er tenslotte erg op, en het is ongeveer de helft van de prijs. Dat gezegd hebbende, krijg je echter wel veel verbeteringen in dit stuur. Je krijgt een systeem met dubbele koppeling, uitgebreide compatibiliteit, extra poorten, verbeterde drukknoppen en materialen van veel hogere kwaliteit.
Voor mij is dat meer dan genoeg om ervoor te zorgen dat ik dit stuur wil kopen in plaats van het CS-stuur.