Onze Rating
Voordelen
- Prachtig ontwerp
- Goede materialen gebruikt
- Veel mogelijkheden voor aan te passen
Nadelen
- Geen zijmontage
- Zou leuk zijn om alternatieve handgrepen te hebben
Wat is de MOZA HBP Handrem?
De MOZA HBP Handbrake is het eerste echte extra simracing randapparaat van MOZA Racing. Het bedrijf heeft de afgelopen twee jaar racestuur na racestuur gemaakt, samen met een reeks pedaalsets. Maar deze handrem is een grote stap in de richting van het creëren van een volledige reeks simraceproducten en randapparatuur. Alles wat we nu echt nodig hebben is een externe shifter!
Maar vandaag ga ik deze nieuwe handrem reviewen. Ik zal kijken hoe goed het is ontworpen, hoe stevig en goed gebouwd het is en kijk naar de algehele prestaties om te zien of het de moeite waard is om te kopen.
Bekijk onze videoreview of lees verder voor onze volledige review van de MOZA Racing HBP Handbrake.
Prijs
Dus voordat ik naar het ontwerp of de prestaties kijk, zal ik de prijs bespreken, en dit is goed nieuws, aangezien deze handrem voor simracen zeer scherp geprijsd is.
De MOZA HBP-handrem kost slechts €109.
- Koop de MOZA Handbrake – €109
In vergelijking met andere handremmen voor simracen kosten de meeste meer dan €100, op een paar uitzonderingen na. Maar ik was heel verrast toen ik de prijs hoorde, omdat ik denk dat het deze handrem erg toegankelijk maakt. Dat is iets waar MOZA Racing zich echt op richt, vooral met hun recente reeks producten, zoals de goedkope R5 wheel base.
Het ontwerp van de MOZA HBP handrem
Dus nu gaan we naar het het ontwerp. Direct uit de doos ziet deze handrem er erg indrukwekkend uit. Het ontwerp is erg hoekig en behoorlijk agressief, terwijl het er ook vrij premium uitziet.

Ik moet zeggen dat ik het uiterlijk van de handrem best leuk vind, omdat hij veel scherper is dan de andere op de markt.
Dit is een verticale handrem, maar je kunt de handgreep horizontaal monteren, waardoor je een aantal opties hebt. Er is nogal wat aanpassing in de positie van het handvat. Je kunt hem horizontaal of verticaal monteren zoals ik al zei, maar je kunt ook de hoek waaronder je de handgreep monteert helemaal aanpassen.
In eerste instantie monteerde ik de handgreep recht omhoog, maar toen ik hem eenmaal op mijn sim-rig had gemonteerd, merkte ik dat ik steeds met de achterkant van mijn arm tegen mijn stoelsteun kwam. Dus heb ik heb de hendel aangepast om ongeveer 10 graden naar voren te kantelen, en dit maakte het veel comfortabeler in gebruik.
Dit brede scala aan instelmogelijkheden is echt leuk om te hebben.
Gebruikte materialen
De materialen zijn van hoge kwaliteit, waarbij het grootste deel van de handrem is gemaakt van zwart aluminium.
De basis van de handrem, samen met de hendel, zijn allemaal gemaakt van een aluminiumconstructie, waardoor deze handrem er zowel premium uitziet als aanvoelt.

Er zit een stukje plastic aan de zijkant waar de aansluitpoorten in zitten, maar dit is slim verwerkt in de metalen voet dankzij de zwarte kleur en het hoekige ontwerp. Tenzij je heel dichtbij komt en onderdelen begint aan te raken, zou je niet weten dat dit van plastic is.
Één ding dat ik wel moet opmerken waar ik persoonlijk niet zo van hield, was dat ik eigenlijk liever had gezien dat het handvat met een zachter materiaal was afgewerkt. Ofwel rubber of schuim.
De reden hiervoor is dat ik een ring aan mijn linkerhand draag en als ik zonder handschoenen aan het simracen ben, krast dit op het handvat. Ik moet heel bewust zijn om het handvat wat losser te houden om dit te voorkomen.
Montage
Ik was best tevreden met de montagemogelijkheden van deze handrem. Er zijn zes gaten aan de onderkant die voorgeboord zijn om op de meeste sim-rigs te passen. Ik heb alleen de twee in het midden gebruikt met mijn Trak Racer TR8 Pro rig, en ze sluiten perfect aan bij de handrembevestiging.

Er zijn echter geen opties voor zijmontage, ondanks dat het lijkt alsof er een paar voorgeboorde gaten zijn. Je zult dus moeten kiezen voor een oplossing voor montage aan de onderkant. Er is een bureauklem apart verkrijgbaar voor mensen zonder sim-rig.
Aanpasbaarheid
De verstelbaarheid van deze simrace handrem is redelijk goed. Er zijn verschillende manieren waarop je de handrem kunt monteren die ik heb genoemd, maar je kunt ook de stijfheid van de handrem aanpassen.
Je vind een gele veer die voorgemonteerd is op de handrem. Wil je wat meer weerstand, dan kan je de gele veer verwijderen en de blauwe veer monteren.

Hierdoor wordt de weerstand aangepast telkens wanneer je de handrem aantrekt. Persoonlijk vind ik het gewicht en de weerstand van de handrem in zijn standaard lay-out best prettig, maar hij is relatief eenvoudig te trekken, dus ik kan me voorstellen dat sommige simracers zeker zouden kiezen voor de stijvere weerstand.
Om de veer daadwerkelijk te veranderen, is er een beetje constructie nodig, omdat je een deel van de shifter moet monteren om bij het interne mechanisme te komen voordat je alles weer in elkaar zet. Maar er is een heleboel gereedschap inbegrepen, dus je hoeft niet door je doe-het-zelf-tekening te snuffelen naar een inbussleutel van een bepaald formaat.
Zoals bij de meeste MOZA-producten kun je enkele aanpassingen maken in de meegeleverde Pit House-software. Met de handrem beperkt dit zich tot het aanpassen van de vermogenscurve. Maar dit kan belangrijk zijn om de handrem echt af te stemmen op je eigen wensen.
MOZA Handrem Prestaties
Laten we nu eens ingaan op de prestaties en kijken hoe deze MOZA Handbrake presteert.

De eerste indrukken zijn zeker goed. Er is heel weinig speling van links naar rechts, wat de goede bouwkwaliteit van deze handrem weerspiegelt.
En de handrem is aan beide uiteinden goed gedempt. Wanneer je de handrem tot 100% trekt, zit er een rubberen stop die elk geluid dempt.
Er is niet al te veel progressief gevoel, in plaats daarvan voelt het soepel en vrij lineair aan. Het geeft je niet echt het gevoel van een handrem uit de echte wereld of dat van een hydraulische handrem voor simracen, maar voor de prijs kun je dat ook niet echt verwachten.
Compatibiliteit
Zoals bij alle MOZA-producten, is deze handrem volledig compatibel met de rest van hun simracing-productassortiment. Het kan ook worden gebruikt met elk ander sim-raceproduct op pc als een stand-alone handrem.
Dus als je een Simucube of Fanatec simrace setup op pc, kun je deze handrem nog steeds toevoegen en aansluiten op je pc en het werkt als een tierelier.

Aan de voorkant of achterkant, afhankelijk van hoe je ernaar kijkt, zijn er twee verbindingspoorten. Je hebt een USB-poort die je zou gebruiken als je deze rechtstreeks op een pc aansluit, zoals ik heb gedaan. En dan is er nog een RJ-poort, waarmee je hem rechtstreeks op je MOZA-wielbasis kunt aansluiten via de Universal Hub.
MOZA heeft momenteel geen console-ondersteuning, dus dit werkt nog niet met een Xbox of PS5. Maar ik vermoed dat als in de toekomst consoles worden ondersteund via een nieuwe wielbasis, deze handrem waarschijnlijk zal werken wanneer deze is aangesloten op een wielbasis. Dat hoop ik tenminste.
Moet je de MOZA HBP Handrem kopen?
Dus dan komen we bij mijn laatste gedachten. En ik moet zeggen dat mijn tijd met deze MOZA-handrem heel positief is geweest.
Als je bedenkt waar deze handrem zich bevindt op het gebied van handremmen voor simracen, zijn er niet veel vergelijkbare producten met dezelfde prijs.
De aangeboden verstelbaarheid is indrukwekkend, waardoor je deze handrem veel beter kunt configureren dan de concurrentie.
Tijdens een rallyetappe of als je gewoon lekker wilt driften, deze handrem is heel vlot en ik zou hem zeker aanraden om te overwegen.