PXN V10 Review - Goedkoop & Hoge Kwaliteit?

De PXN V10 is één van de nieuwste budgetvriendelijke racesturen die je in 2023 kan kopen. Hij heeft alles wat je nodig hebt om te gaan racen, een wheelbase, stuur, pedalen en zelfs een H-patroon shifter. Dus, is de V10 een solide racestuur en is het een goede koop?

Koop PXN V10 Koop PXN V10
PXN V10 Racing Wheel Review

Onze Rating

7.9 / 10

Product Design

74

74
Gameplay

74

74
Waarde Voor Je Geld

92

92
Geschiktheid
Xbox One, Xbox Series X, PS4, PS5, PC

Voordelen

  • Sterker dan verwachte forcefeedback
  • Stil tijdens gebruik
  • Shifter en pedalen inbegrepen
  • Compatibel met alle consoles

Nadelen

  • Stuur iets te klein
  • Paddle shifters voelen slordig aan
  • Onvoldoende weerstand op rempedaal

PXN is misschien niet de eerste naam waar je aan denkt als het om simracen gaat. Maar ze zijn al een tijdje bezig met simracen. Ze hebben al een line-up van vijf sim-racesturen en de V10 is de nieuwste van het stel.

Dus, is dit racestuur één van de best bewaarde geheimen van simracen en is de V10 het beste budgetvriendelijke racestuur waar je nog nooit van hebt gehoord? Laten we het uitzoeken.

PXN V10 Korte Video


Wat is de PXN V10?

De PXN V10 is een complete simracebundel. Het bevat alles wat je nodig hebt om meteen te gaan simracen. Je krijgt een wielbasis met een eigen montageplatform, een stuur dat afneembaar is. Je krijgt ook een volledige set met drie pedalen en een H-patroon shifter.

Dus vanaf het begin ziet het er redelijk goed uit. Er zijn niet veel bundels op de markt die zoveel apparatuur in één product bevatten.

PXN V10 Gameplay

De forcefeedback wordt aangedreven via een reeks versnellingen, vergelijkbaar met de oudere Logitech G923. Maar in vergelijking met de G923 is de motor in de V10 veel sterker en kan hij tot 3,2 Nm aan vermogen produceren.

En nog iets cools aan dit stuur, afgezien van de hoeveelheid uitrusting, is de compatibiliteit. De meeste bedrijven maken een aparte versie voor elk platform.

Daarom hebben we de CSL DD en GT DD Pro, of twee varianten van het Logitech Pro Racing Wheel. Dit zijn eigenlijk zelfde producten, maar elk is slechts compatibel met één console. De CSL DD met Xbox en de GT DD Pro met PlayStation.

Maar PXN lijkt de code te hebben gekraakt. Dit V10-racestuur is compatibel met zowel PlayStation als Xbox-consoles en pc. Je kunt hem rechtstreeks aansluiten op één van de consoles via de enkele USB-kabel, en hij werkt gewoon.


Prijs

En laten we eens kijken naar de prijs van de V10. De beste plaats om dit stuur te kopen lijkt Amazon te zijn, met de eigen website van PXN die verwijst naar een Amazon lijst. Het is momenteel beschikbaar voor ongeveer € 330.

Dat is ongeveer dezelfde prijs als de Logitech G923, maar ongeveer € 80 duurder dan de veel oudere G29 en G920.

Dat vertegenwoordigt een behoorlijk goede prijs als je het mij vraagt, vooral gezien het feit dat je ook een H-patroon shifter in deze bundel ontvangt.

Koop de PXN V10 hier 


Het ontwerp van de PXN V10

Laten we nu eens kijken hoe de V10 er eigenlijk uitziet en welke functionaliteit je krijgt.

Wielbasis

De wielbasis zelf heeft een enigszins vreemde ontwerpbenadering, maar het is een benadering die ik best goed vind. De wielbasis zelf is klein, maar wordt standaard voorgemonteerd op een montageplaat geleverd. Hierdoor kan de wielbasis eenvoudig op een simrig of wielstandaard worden gemonteerd.

De reden dat ik dit leuk vind, is dat de plaat waarop de wielbasis is voorgemonteerd een veel breder scala aan montagegaten heeft dan je normaal op een wielbasis aantreft.

PXN V10 Wheel Base

De voorkant van de basis heeft ook een mooie lip, waardoor je hem gemakkelijk naar de rand van een tafel of bureau kunt duwen. En er worden twee montageklemmen meegeleverd waardoor deze eenvoudig op een bureau kan worden gemonteerd zonder dat er schroeven nodig zijn.

Aan de achterkant zit een reeks aansluitpoorten waarmee de pedalen en shifter kunnen worden aangesloten. Hier vind je ook de voeding en USB om verbinding te maken met je console. Er is ook een handmatige schakelaar die de stuuruitslag verandert van 270° naar 900°.

Het ontwerp van de wielbasis is één van de mooiere wielbases die ik ben tegengekomen. Het ziet er schoon, modern en fris uit.

Racestuur

En hetzelfde geldt voor het stuur. Het heeft een schone aanpak zonder poespas. Het eerste dat me opviel aan dit stuur was hoe licht het is. Het wordt standaard los van de wielbasis geleverd, dus het is het eerste dat je uit de doos haalt.

PXN V10 Steering Wheel

Met een gewicht van slechts 570 gram is dit verreweg het lichtste stuur dat ik ooit heb gebruikt. Het stuur heeft een vrij slank ontwerp en is volledig gemaakt van plastic, en beide elementen leiden tot de superlichte benadering.

De handgreep is omwikkeld met een synthetisch suède materiaal en voelt prettig in de hand. Ik weet niet zeker hoe goed dit in de loop van de tijd zal standhouden als je niet met handschoenen racet, aangezien suède materialen de neiging hebben om slechter te slijten dan leer of rubber. Maar na behoorlijk wat gebruik, ziet de mijne er nog steeds gloednieuw uit.

Op de voorkant van het stuur zit een reeks van 13 drukknoppen, wat ongeveer standaard is. Elke knop heeft een vrij kort bereik en elke knop voelt prettig aan om te activeren.

PXN V10 Buttons

Pedalen

De pedalen zijn een volledige set met drie pedalen, die veel lijken op de Thrustmaster T-LCM-pedalen. Net als het stuur is deze pedaalset ongelooflijk licht doordat de hele set van plastic is gemaakt.

PXN V10 Pedals

Ze hebben een klein beetje verstelbaarheid, hoewel niet in dezelfde mate als bij meer premiumproducten. Je kan de veren aan de achterkant van elk pedaal afstellen met behulp van een handmatig plastic schroefmechanisme. en je kunt ook de positionering van de pedaalplaat aanpassen.

Zoals gezegd heeft elk pedaal een veer aan de achterkant, en dit geeft elk pedaal zijn weerstand. De weerstand is vrij lineair, maar daar vertel ik meer over in de prestatiebeoordeling.

Aan de achterkant heb je een aantal aansluitpoorten en er zitten enkele montagegaten onder, waardoor je de pedalen vrij gemakkelijk op je rig kunt monteren.

Shifter

De meegeleverde H-patroon shifter is een leuke bijkomstigheid, en over het algemeen ziet hij er redelijk normaal uit. Net als de andere elementen in deze bundel, is de shifter voornamelijk gemaakt van plastic. En aan de achterkant zit een klem om hem aan je sim rig of tafel te bevestigen.

PXN V10 Gear Shifter

Net als de pedalen lijkt PXN bij het ontwerpen van deze shifter in de richting van Thrustmaster te hebben gekeken. De vorm en het ontwerp doen sterk denken aan de TH8A, maar dat is niet erg.


Prestaties

Als het gaat om prestaties en gameplay, doet deze bundel het over het algemeen goed.

Racestuur en forcefeedback

De forcefeedback die wordt gecreëerd door de 3,2 Nm tandwielaangedreven wielbasis is behoorlijk en is een mooie stap voorwaarts in termen van kracht en kracht ten opzichte van zijn belangrijkste tandwielaangedreven concurrent, de G923. Logitech G923 produceert iets meer dan 2 Nm aan vermogen, waardoor dit V10-stuur in vergelijking zeer krachtig aanvoelt.

De algemene krachten die werden geproduceerd zijn sterk en er is behoorlijk wat weerstand wanneer je je auto in een bocht gooit. Ik had liever wat meer wieldemping in het stuur gehad, omdat het vrij licht aanvoelt..

PXN V10 Racing Wheel Gameplay

Dit heeft minder te maken met het gewicht van het stuur zelf, maar meer met de forcefeedback. Bij het corrigeren van slides of overstuurmomenten had ik het gevoel dat ik niet de nauwkeurigheid had om de auto zo goed te vangen als met de G923. En dat komt door het gebrek aan weerstand tijdens deze momenten.

Ik ga hier vaak de vergelijking maken met het Logitech G923 stuur, want dat is echt de directe concurrent van dit stuur. Maar net als bij dat stuur voel je echt dat de versnellingen hun ding doen.

Het grootste nadeel van een tandwielaangedreven racestuur is het mechanische gevoel van de tandwielen die contact maken. Er zijn ook momenten waarop de hele wielbasis voelt alsof hij zichzelf uit elkaar gaat schudden.

PXN V10 Shifter Gameplay

Deze momenten zijn weer aan de versnellingen en gebeuren alleen in zware forcefeedback-momenten. Dit gevoel kan worden geminimaliseerd door een aantal van de forcefeedback-instellingen in de game of rechtstreeks op de wielbasis in te stellen.

En hoewel veel van de minpunten van het gebruik van versnellingen hier aanwezig zijn, is het begeleidende geluid dat niet. De V10 klonk tijdens het gebruik een stuk stiller dan de G923, waardoor ik me meer op het racen kon concentreren.

Hoewel er een klein gebrek aan weerstand en detailverlies is vanwege de versnellingstechnologie, is de forcefeedback nog steeds behoorlijk. Het heeft verrassend veel pure kracht voor zijn kleine formaat, en je zou echt kunnen leren voelen hoe je auto op de weg reageert.

Pedalen

De pedalen voelen op zijn best prima aan. Met de mogelijkheid om de sterkte van de veren aan te passen, kan je elk pedaal anders laten aanvoelen. Hoewel uit de doos, voelen het gaspedaal en de koppeling bijna hetzelfde aan.

PXN V10 Pedals Rear

Er is niet teveel of geen progressie in elk pedaal. Maar zonder secundaire demper is dit te verwachten. En wat verfrissend is, is dat het rempedaal veel toegankelijker is dan bij de G923. De rem met de G923 is ongelooflijk stijf en kiest voor een zwaar gevoel.

Terwijl het rempedaal in de PXN V10 veel lichter is. Met de stelschroef kan je de weerstand iets omhoog draaien. Maar zelfs op de hoogste stand voelt de rem relatief licht aan. Dit is zowel een goede als een slechte zaak.

Zelfs bij de sterkste weerstandsopstelling vond ik alle drie de pedalen veel te licht voor mij. Ik worstelde een hele tijd, zowel tijdens het remmen als tijdens het accelereren, om me aan te passen aan de lichtheid van deze pedalen. Maar na enige tijd was ik in staat om met deze pedaalset een redelijk niveau te bereiken.

Maar aan de andere kant maakt het lichte gevoel van alle drie de pedalen deze pedaalset uitermate toegankelijk en bruikbaar voor een breed scala aan racers.


Aanpasbaarheid

Als het gaat om verstelbaarheid, heeft de PXN opnieuw een vrij unieke benadering. In plaats van dat je extra software naar je pc moet downloaden, downloadt je gewoon een mobiele app. Dit maakt verbinding met je stuur en stelt je in staat om verschillende instellingen aan te passen.

Je kan de sterkte van de forcefeedback wijzigen, samen met enkele andere opties. Dit wordt op prijs gesteld en het ontbreekt iets aan een paar producten van concurrenten als je op een console racet.

PXN V10 Pedal Adjustments

Er is ook de verstelbaarheid in de pedalen, iets wat ook zelden voorkomt bij producten binnen deze prijsklasse. En natuurlijk is er de Quick release op de wielbasis. Hoewel er momenteel geen andere PXN Racesturen beschikbaar zijn, neem ik aan dat er in de toekomst enkele zullen zijn die gebruik zullen maken van deze Quick Release.


Compatibiliteit

Compatibiliteit met verschillende consoles is uitstekend met volledige ondersteuning voor PlayStation 4 en 5, alle moderne Xbox-consoles en pc. Hoewel compatibiliteit binnen de eigen producten van PXN op dit moment ontbreekt.

Er zijn geen andere sturen zoals ik net noemde en je kan dit product momenteel niet gebruiken met één van de andere producten van PXN. Als je op pc racet, heb je de mogelijkheid om de pedalen en versnellingspook te gebruiken met racesturen van andere merken, omdat deze rechtstreeks op je pc kunnen worden aangesloten.


Nadelen van de PXN V10

Zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt, heeft dit stuur een paar nadelen die ik al heb genoemd.

Mijn grootste probleem met deze bundel zijn zowel de schakelpaddles als een algeheel gevoel van gebrek aan kwaliteit in de gebruikte materialen.

PXN V10 Racing Wheel Face

Dan, kijkend naar de gebruikte materialen, is er veel plastic te zien. Hier of daar een klein beetje metaal toevoegen, zoals Logitech dat doet, zou de bouwkwaliteit enorm verbeteren.

En een gebied waar dit heel duidelijk is, is met de H-patroon shifter. De hele shifter is gemaakt van plastic en voelt zeker meer speelgoedachtig aan dan iets waar een serieuze simracer mee zou racen.


Moet je de PXN V10 kopen?

Dus nu ga ik verder met de vraag of ik deze bundel zou aanbevelen. En weet je wat, ik was eigenlijk onder de indruk van de aangeboden apparatuur. De PXN V10 heeft veel te bieden, van de enorme hoeveelheid meegeleverde apparatuur tot de sterker dan verwachte forcefeedback.

Als racestuur op instapniveau presteert de V10 erg goed. Ik zou zeggen dat het qua algehele prestaties stand houdt tegen het budgetaanbod van Logitech en Thrustmaster. Maar het mist een beetje glans en algehele bouwkwaliteit.

Hoewel de PXN V10 meer aanvoelt als speelgoed dan als een serieus racestuur, geeft hij een opmerkelijk betere ervaring dan racesturen op instapniveau, zoals de Hori Apex.

Het bevat alles wat je nodig hebt om te simracen op elke console, voor een relatief lage prijs.

Technische specificaties

  • 3,2 Nm vermogen
  • Tandwielaangedreven forcefeedback
  • 270/900 graden rotatie
  • Xbox en PlayStation-compatibel
  • Paddles met dubbele koppeling
  • Quick Release
  • 6+1 H-patroon shifter
Koop PXN V10 Koop PXN V10