Beste Sim Race Setup Onder €1000

Bekijk onze ultieme review voor het maken van een simrace setup voor minder dan € 1000. Dit is de ultieme mid-range sim race rig build, inclusief alles wat je nodig hebt om te gaan racen.

Best Midrange Sim Racing Setup Under 1000

Beste Sim Race Setup Onder €1000

Wheel Base

Fanatec CSL DD Bekijk Prijs

Race Stuur

Fanatec CSL Steering Wheel BMW Bekijk Prijs

Pedals

Fanatec CSL Pedalen Bekijk Prijs

Sim Rig

GT Omega ART Cockpit Bekijk Prijs

Als je al een tijdje aan het simracen bent, wil je misschien meer dan een budget sim racing setup.

Bij het upgraden van je simrace setup, of het kopen van een simrace setup voor de eerste keer, moeten er veel vragen worden gesteld. Vragen als; hoeveel ruimte heb je, hoeveel budget heb je en hoe goed wil je dat je setup is?

Het antwoord op de laatste vraag is bijna altijd: "zo goed als ik me kan veroorloven". En voor minder dan € 1000 kan je een behoorlijk goede simrace setup kopen, inclusief stuur en pedalen.

In deze review zal ik een sim racing rig setup laten zien die je kunt kopen voor minder dan € 1000. Dit is wat ik de medium tot high-end racing rig build noem.


De simrace producten waaruit deze rig bestaat

Deze constructie van een raceplatform bestaat uit een wielbasis met directe aandrijving, iets dat je normaal gesproken alleen al zo'n €1000 zou hebben gekost. Het bevat ook een BMW gelicenseerd stuur, een set van de nieuwste simrace pedalen. En het omvat een volledige cockpit met een stoel.

Veel van de gear waarover ik het zojuist heb gehad, klinken alsof er een groot prijskaartje aan zou moeten hangen. Door echter slim in te kopen, kunnen we al deze semi-premium simrace producten kopen voor minder dan €1000.

Wheelbase

Race Stuur

  • Fanatec CSL Steering Wheel BMW – €139,95

Pedalen

  • Fanatec CSL Pedalen – €79,95

Wheel stand

Totaal – €909.80


Waarom kiezen voor een simrace installatie van minder dan €1000?

Ik heb deze rig build gemaakt voor diegenen die prestaties willen van hun simrace setup, en dat alles voor een redelijk budget. Simrace apparatuur kan duur zijn. Als voorbeeld hiervan, onze Fanatec sim race build komt binnen op meer dan € 2000. Dat kan je bekijken Fanatec rig build als je geïnteresseerd bent.

Dus het kan lastig zijn om een simrace setup van behoorlijke kwaliteit samen te stellen voor minder dan € 1000. De producten die ik heb gecombineerd in deze rig zijn van extreem goede kwaliteit, maar ze hebben allemaal één oog op hun prijskaartje.

Als je een race opstelling wilt bouwen met een kleiner budget, bekijk dan onze €500 sim race rig build hier.

Deze build bestaat wel uit een direct drive wielbasis. Directe aandrijving is de naam voor de technologie die de forcefeedback aandrijft. In wezen verbindt een wielbasis met directe aandrijving het stuur rechtstreeks met de motor, wat betekent dat er weinig tot geen verlies is aan krachtfeedback of betrouwbaarheid. Simpel gezegd, deze technologie is de beste van de beste.

Ik heb er ook voor gezorgd dat ik een complete simrace cockpit aan toe heb toegevoegd. Om een stuur met directe aandrijving te kunnen besturen, heb je een stabiel platform nodig en een volledige cockpit is essentieel om de nodige stabiliteit te bieden.


De Wheelbase

Fanatec CSL DD

Laten we ingaan op het eerste en mogelijk meest cruciale stuk hardware in deze build, de wielbasis. De wielbasis is het deel van je simracing-opstelling dat uiteindelijk veel andere beslissingen zal bepalen. Het is het deel van je setup dat de forcefeedback genereert, en het bepaalt welke racesturen je kunt gebruiken en welke cockpit nodig is om de kracht aan te kunnen.

Fanatec CSL DD Boost Kit Review

Ik zou altijd aanraden om elke simrace installatie te starten door eerst een wielbasis te kiezen. Het is van cruciaal belang dat je hier de juiste beslissing neemt. Het is vaak het duurste onderdeel van de build, dus je moet hier een groot deel van je budget voor uitgeven.

De Fanatec CSL DD wielbasis die ik voor deze build heb gekozen, is één van de beste moderne wielbases op de markt. Hij werd in 2021 uitgebracht als de goedkoopste wielbasis met directe aandrijving die te koop was. En het werd al snel een favoriet bij simracers over de hele wereld.

De vraag naar deze wielbasis is zelfs nog zo groot dat op het moment van schrijven bepaalde variaties van dit product nog in nabestelling staan met redelijk lange wachttijden.

De CSL DD wordt geleverd met een motor die een koppel van 5 Nm kan genereren. Dit wordt rechtstreeks naar het stuur gestuurd via een motoras zodat je de volledige kracht van de motor voelt.

Voor een volledig en compleet overzicht van deze wielbasis, lees onze Fanatec CSL DD review.

De wielbasis wordt apart verkocht van alle racesturen en is voorzien van een Quick-release waarmee je elk compatibel racestuur naar keuze kunt bevestigen. Dit geeft het product veel keuze in de toekomst, zodat je het kunt aanpassen naar eigen voorkeuren.

Er is ook een optionele Boost Kit beschikbaar voor de CSL DD die het uitgaande vermogen nog verder verhoogt tot 8 Nm. Hoewel ik deze toevoeging echt aanbeveel in mijn Fanatec CSL DD review, is het niet cruciaal als je aan het winkelen bent op een budget setup.

De boost-kit kost ongeveer € 150 wanneer deze afzonderlijk wordt gekocht, dus het moet een weloverwogen aankoop zijn. Het is iets goedkoper als je de CSL DD 8Nm bundle, maar deze bundel is nog steeds meer dan € 100 duurder dan het 5Nm-product dat ik in deze rig-build heb gezet.

CSL DD Compatibiliteit

De Fanatec CSL DD is alleen compatibel met pc en Xbox-consoles. Fanatec heeft echter zojuist hun PlayStation 4 en PlayStation 5-compatibele GT DD Pro uitgebracht.

De GT DD Pro, (die je hier op Fanatec kunt vinden) is bijna identiek aan de Xbox-compatibele CSL DD. De belangrijkste verschillen zijn het licht aangepaste ontwerp en de PlayStation-compatibiliteit.

Belangrijke opmerking voor PlayStation Sim Racers

De kosten van de GT DD Pro bundel bedragen € 699,95. Dit maakt het iets duurder dan mijn keuze van wielbasis, stuur en pedalen. De bundel die ik heb gekozen voor deze rig-build kost € 569,95. Als je echter op een PlayStation console racet, heb je de GT DD Pro nodig voor deze race-opstelling om compatibel te zijn.


Het stuur

Fanatec CSL Steering Wheel BMW

Omdat ik heb gekozen voor de krachtige Fanatec CSL DD-wielbasis, betekent dit dat we moeten kijken naar compatibele Fanatec racesturen. Racesturen van Fanatec zijn niet altijd de goedkoopste, maar ze hebben wel een aantal geweldige functies en een fantastische bouwkwaliteit.

Fanatec CSL Steering Wheel BMW Review

Het stuur dat ik heb gekozen voor deze € 1000 sim rig build is de Fanatec CSL Steering Wheel BMW. Net als de CSL DD wielbasis hierboven, is dit BMW stuur één van de nieuwste sturen die Fanatec heeft uitgebracht. Het kwam voor het eerst te koop op Black Friday 2021 als het instapmodel met BMW licentie.

Het ontwerp van dit racestuur is gebaseerd op het populaire Fanatec P1 racestuur en is voorzien van BMW branding plus een nogal opvallend oranje patroon.

Het stuur zelf heeft een diameter van 300 mm, wat de perfecte maat is voor een rond stuur. Het beschikt over een breed scala aan drukknoppen op de voorkant van het stuur, samen met een telemetrie-display aan de bovenkant van het stuur.

En dit is een stuur dat lang meegaat, omdat het gebouwd is om lang mee te gaan. De grepen zelf zijn gemaakt van rubber waardoor je na verloop van tijd grote duurzaamheid krijgt. Het stuur is ook uitgerust met metallic koperkleurige shifters, wat betekent dat ze positieve feedback geven wanneer ze worden ingeschakeld.


De Pedalen

Fanatec CSL Pedalen

Voor de pedalen heb ik de meest budgetvriendelijke pedalen van Fanatec erbij gehaald, de CSL Pedalen. Deze pedalen worden standaard geleverd als een set met twee pedalen, maar kunnen na verloop van tijd worden geupgrade tot een volledige set met drie pedalen.

Fanatec CSL Pedals

Deze simrace pedalen zijn een verbeterde versie van de oudere CSL Elite pedalen en hebben een frisser ontwerp en een stevigere constructie. Het zijn de nieuwe instappedalen voor simracen van Fanatec.

Ik heb een tijdje een set van deze pedalen gebruikt als zowel de variant met twee pedalen als de variant met drie pedalen, en ze zijn allebei uitstekend.

Beide pedalen in deze set maken gebruik van magnetische, uiterst nauwkeurige Hall effectsensoren. Dit betekent dat beide pedalen contactloos zijn, zodat de prestaties na verloop van tijd niet verslechteren.

Upgrade optie

Als je deze pedalen na verloop van tijd wilt upgraden, kan je dat gemakkelijk doen. Er is een apart loadcell rempedaal verkrijgbaar bij Fanatec dat rechtstreeks op deze set met twee pedalen kan worden aangesloten. Deze upgrade zorgt voor veel betere en realistischere remprestaties dankzij de loadcell. En je originele rempedaal schuift gewoon om en wordt je koppelingspedaal.


De Cockpit

GT Omega ART Cockpit

Om de wielbasis van de CSL DD correct te kunnen ondersteunen, heb je een stevige cockpit nodig. Zonder dit zou de CSL DD ervoor kunnen zorgen dat de wielstandaard of bureau doorbuigt en beweegt onder zware belasting.

De GT Omega ART Cockpit is een complete cockpit met stuurbevestiging, pedaalplaat en racestoel. Je kunt deze cockpit met of zonder stoel kopen en er zijn een paar verschillende stoelen waaruit je kunt kiezen.

GT Omega ART Cockpit Front

De cockpit zelf is opgebouwd uit een stalen frame dat zeker in staat zal zijn om het directe aandrijfvermogen van de CSL DD aan te kunnen. Als je de ART eenmaal hebt gebouwd, kun je meteen zien dat het goed is gemaakt. De hele kuip is extreem zwaar en stevig.

De ART-cockpit is zeer verstelbaar, met een verstelbare pedaalplaat, en is ook verstelbaar in de hoogte, variabele cockpitlengte en meerdere stoelmontageposities. Het zou zelfs heel moeilijk zijn om geen comfortabele rijpositie te vinden met de ART.

Ik heb ongeveer een jaar met de ART-cockpit geracet en het was gedurende die tijd buitengewoon comfortabel. Toen ik eenmaal mijn perfecte rijpositie had gevonden, was ik klaar om te racen, en ik ben blij te kunnen zeggen dat de cockpit extreem duurzaam was tijdens mijn tijd ermee.

Lees mijn volledige review van de GT Omega ART Cockpit hier.

Welke GT Omega stoel te kiezen

Je hebt een paar opties als het om stoelen gaat. Je kan altijd een eigen stoel kopen en monteren, hoewel je ervoor moet zorgen dat de bevestiging van de stoel overeenkomt met die op de ART cockpit. En om binnen de prijsbeperking van €1000 te blijven, zul je moeite moeten doen om ergens anders een fatsoenlijke racestoel te vinden.

GT Omega verkoopt drie stoelen die allemaal gebruikt kunnen worden met de ART cockpit. Er is de RS6, de RS9 en de XL RS.

Zowel de RS6 als de RS9 lijken erg op elkaar met iets andere ontwerpen. De XL RS stoel is een upgrade van zowel de RS6 als de RS9. Hij heeft een breder zitvlak, wat geschikt is voor grotere simracers. En het materiaal en de afwerking is van iets betere kwaliteit dan de RS6 en RS9.

Mijn keuze zou echter de XL RS zijn, die € 20 zal toevoegen aan onze totale kosten, die al iets boven ons budget van € 1000 uitkomen. Dus om een beetje te besparen, heb ik de RS6 stoel in deze sim race installatie gezet.

Alle drie de stoelen van GT Omega zijn van goede kwaliteit, dus het is veel meer een kwestie van persoonlijke voorkeur welke je kiest.

Toptip als je extra opbergruimte nodig hebt

Als je niet helemaal genoeg ruimte heeft voor een vaste kuip, kan je altijd kiezen voor de wheelstand. Ik heb de GT Omega APEX wheelstand met zowel riemaangedreven als direct aangedreven sturen.

Met de APEX wheelstand kan je hem opvouwen en uit de weg ruimen wanneer je hem niet gebruikt. Als je weinig ruimte hebt, is dit een solide alternatief voor een permanente cockpit. De GT Omega APEX Wheel Stand kost slechts € 149,95 en is dus ook kosteneffectiever dan de ART volledige cockpit.


Hoe goed presteert deze sim-rig?

Dus ik heb elk item afzonderlijk behandeld, maar hoe presteert deze opstelling voor simracen voor minder dan €1000?

Om te beginnen heeft de GT Omega ART Cockpit montagegaten die precies aansluiten op de Fanatec CSL DD en de CSL Pedalen. Dit maakt het bouwen en monteren heel gemakkelijk.

Het dikke metalen frame van de ART voorkomt buiging of beweging tijdens het racen. En door de achterste bevestigingen op de pedaalplaat is er ook relatief weinig beweging van de pedalen tijdens gebruik.

Het BMW Fanatec racestuur is een sterk racestuur voor dit relatief krappe budget van €1000. Het voelt fijn om mee te racen, de LED telemetrie uitlezing is leuk om naar te kijken tijdens het racen en het algehele uiterlijk is geweldig.

Het echte voordeel van deze Fanatec gebaseerde simrace configuratie is de upgradebaarheid die naar voren gaat. Met de Quick-release in de CSL DD kun je de racesturen in een oogwenk verwisselen, zodat je na verloop van tijd nieuwe randapparatuur kunt toevoegen.

Over het algemeen is deze opstelling fantastisch. Het biedt een premium direct-drive simrace ervaring, met een volledige cockpit en opties om na verloop van tijd uit te breiden en te upgraden. Dit is echt de beste mid-range €1000 simrace installatie.

Beste Sim Race setup onder €1000

Wheel Base

Fanatec CSL DD Bekijk Prijs

Race Stuur

Fanatec CSL Steering Wheel BMW Bekijk Prijs

Pedalen

Fanatec CSL Pedalen Bekijk Prijs

Sim Rig

GT Omega ART Cockpit Bekijk Prijs

Meer Sim Rig Builds

Je kan mix & match producten van een van onze sim rig builds samen om je ultieme sim-rig te creëren! Vergeet niet om compatibiliteit tussen productreeksen te garanderen.

Bekijk al onze sim rig builds

Andere Sim Rig Builds