GT Omega Apex Rear Seat Frame Review - 2023 Review

Net als de APEX wheelstand, is het frame waarmee je een racestoel aan de APEX wheelstand kunt bevestigen, één stevig stuk hardware. In deze review heb ik het op de proef gesteld met als doel je te helpen beslissen of het de moeite waard is om te kopen.

Koop APEX Rear Frame Koop APEX Rear Frame
GT Omega XL RS Seat Review

Onze Rating

9 / 10

Product Design

88

88
Gameplay

88

88
Waarde voor je Geld

94

94
Geschiktheid
Xbox One, Xbox Series X, PS4, PS5, PC

Voordelen

  • Een zeer stevige aanvulling voor de wheelstand
  • Geen flex of beweging in het frame
  • Compatibel met veel racestoelen
  • Kan de basis vormen van een complete sim-rig

Nadelen

  • Lastig te monteren op de wielstandaard
  • Zwaar om te verplaatsen als het eenmaal gebouwd is

GT Omega Apex Rear Seat Frame Review

We hebben de GT Omega APEX wheel stand in onze studio nu al een tijdje, en geloof dat het één van de beste stand-alone wheelstands is die je vandaag kunt kopen.

Maar het probleem met alle racestuurstandaards is dat je stoel niet aan de wielstandaard is bevestigd. Dit betekent dat als je op een bureaustoel zit, je elke keer dat je op het rempedaal trapt, naar achteren kunt glijden. En met een stoel zonder wielen zou je de stoel zelfs naar achteren kunnen forceren als je een krachtig rempedaal gebruikt!

De GT Omega Apex is ontworpen om deze problemen te verlichten. Het dient als een platform dat je wielstandaard met de racestoel verbindt, waardoor de APEX-wielstandaard in feite een volledige simrace-installatie wordt.

In deze review zal ik het hebben over hoe gemakkelijk het Apex frame te monteren is, hoe stevig het is en hoe goed het presteert als een complete simrace-installatie.


Wat is de GT Omega Apex Rear Seat Frame?

De GT Omega Apex is een add-on product voor de Apex wielstandaard. Het dient om je racestuurstandaard uit te breiden tot iets dat veel dichter bij een volledige sim-race-installatie ligt. Het bestaat uit een selectie van stalen frames die de functionaliteit van de Apex wielstandaard uitbreid.

Eenmaal gecombineerd worden deze stalen frames vanaf de onderkant aan de wielstandaard bevestigd. Vervolgens wordt de bevestiging van de rear seat frame bevestigd aan het achterste gedeelte van de wielstandaard.

Het is het vermelden waard dat de Apex Rear Seat Frame alleen bestaat uit de onderdelen die nodig zijn om de wielstandaard te verlengen. Het omvat niet de wielstandaard of een racestoel. Maar goed nieuws, bijna alle simracestoelen zijn compatibel met deze frame, inclusief alle stoelen geproduceerd door GT Omega.

Voor deze review heb ik de Rear Seat Frame alleen getest met GT Omega's eigen XL RS racestoel.


Is de Apex Rear Seat Frame eenvoudig te bouwen?

Als je mijn GT Omega APEX Wheel Stand review hebt gezien, weet je dat de wielstandaard buitengewoon eenvoudig te monteren was. Het meeste werd gemonteerd geleverd met slechts een paar elementen, zoals de wielplaat die moest worden gemonteerd.

De Apex Rear Seat Frame is iets anders, omdat het uit 9 verschillende delen bestaat, waarbij elk deel uit één stuk zwaar staal bestaat. Om het hele frame van de achterbank te monteren, moet je deze stalen lengtes aan elkaar koppelen om het frame te maken.

GT Omega Rear Seat Frame

De meegeleverde instructies zijn uiterst eenvoudig te volgen, waardoor het hele proces relatief soepel verloopt. Je begint met het monteren van de stoelbasis waarop je racestoel wordt gemonteerd. Dit is heel eenvoudig om te doen. Alle meegeleverde bouten passen als een handschoen en komen extreem soepel in elkaar.

Het volgende onderdeel is het bouwen van het frame waar de wielstandaard op zit. Dit onderdeel is iets onhandiger omdat je te maken hebt met een vrij zware wielstandaard. Om het frame onder de wielstandaard te bevestigen, moet je de wielstandaard op zijn kant leggen. Misschien wil je ervoor zorgen dat er geen racestuur op je wielstandaard is gemonteerd voordat je dit doet.

Zodra je de frames onder de wielstandaard hebt gemonteerd en het achterste zitgedeelte volledig hebt gemonteerd, hoef je alleen maar de twee delen aan elkaar te bevestigen. Nogmaals, dit wordt van onderaf gedaan, wat betekent dat je alles op zijn kant moet leggen om de bouten te plaatsen.

Uiteindelijk is de montage van de Apex Rear Frame veel ingewikkelder dan de APEX-wielstandaard. Dit komt doordat je de zware wielstandaard met mankracht moet hanteren, terwijl je ook meer segmenten moet samenstellen.


Hoe sterk is de GT Omega Apex Rear Seat Frame

Als het frame eenmaal volledig in elkaar is gezet en nadat je het weer op zijn poten hebt gezet, zul je merken dat al het werk het meer dan waard was. Het frame zelf is extreem stevig op de wielstandaard gemonteerd, waardoor het een behoorlijk stevige simrace-installatie vormt.

Het hele frame is gemaakt van zwaar staal, net als de wielstandaard. Dit zorgt voor minimale beweging tijdens gebruik. Er zijn acht poten die strategisch langs het frame zijn geplaatst om het te ondersteunen.

Deze rear seat frame kun je zeker niet uit elkaar trekken en als je van plan bent om het na de bouw te verplaatsen, blijft het extreem stijf. Het is zeker zwaar om te verplaatsen als het eenmaal gebouwd is, wat betekent dat zwenkwielen ideaal zijn als je van plan bent het te verplaatsen.


Hoe goed presteert de APEX Rear Seat Frame?

Tijdens gebruik is er geen merkbare beweging of buiging van het framegedeelte. En het montagegebied blijft tijdens het gebruik stabiel, de enige echte flex komt van de wheelstand.

Net zoals ik heb gemeld in mijn APEX Wheel Stand review, kun je wat flex in de wielplaat opmerken. Dit komt doordat de plaat veel dunner is dan de rest van het frame en slechts met drie bouten wordt gemonteerd. De achterste bout is waar de zwakte zit, omdat hierdoor enige beweging mogelijk is.

Ik racete met een Fanatec CSL DD met de McLaren GT3 V2 en de Fanatec CSL Pedalen voor deze review. Deze simrace-setup wordt over het algemeen gezien als een fatsoenlijke race-setup en is de ideale sim-racestuurkeuze voor deze wielstandaard.

De kracht van het direct aangedreven racestuur is voldoende om een kleine beweging in de wielstandaard te veroorzaken, maar dit is niet overdreven merkbaar tijdens het racen. De pedaalplaat is ook extreem stevig, zonder enige buiging als je hard op het rempedaal trapt.

Ik gebruikte voor deze review ook de GT Omega XL RS racestoel en er was enige beweging merkbaar in de stoel. Maar dit komt niet door het frame, maar door de verstelbare rugleuning van de stoel.


Compatibiliteit met racestoelen

Terwijl ik het over racestoelen heb, is de GT Omega Apex Rear Seat Frame compatibel met een breed scala aan racestoelen. Er zijn meerdere punten op het frame om een stoel aan te kunnen bevestigen. Hiermee kan je een stoel vanaf de onderkant monteren of een schuifregelaar voor de zitpositie monteren.

Als je een kuipstoel aan de zijkant wilt monteren, moet je een aantal zijsteunen aanschaffen. Deze kunnen rechtstreeks op het frame worden gemonteerd en de kuipstoel op de zijsteunen.


Is de GT Omega Apex Rear Seat Frame de moeite waard om te kopen?

Als je al een APEX Wheel Stand hebt en op zoek bent naar een meer permanente simrace-installatie, dan is deze GT Omega Frame geen slechte optie. Hoewel je een complete uitrusting kunt kopen voor meer dan € 350, kan je eenvoudig een frame kopen dat voor slechts € 115

Hiervoor krijg je alleen het framegedeelte en heb je nog steeds een racestoel nodig, maar dit is gebruikelijk bij het kopen van een sim-rig. GT Omega biedt fantastische opties voor racestoelen als je zin hebt om een volledige GT Omega sim-rig te behouden. Als alternatief passen andere racestoelen op dit frame.

Als je op dit moment helemaal geen sim rig hebt, zou je kunnen kijken naar dit frame in combinatie met de APEX Wheel Stand als een potentiële complete sim-rig-optie. Samen zouden ze minder dan € 300 kosten, wat een behoorlijk goede prijs is voor een sim-rig. Veel concurrenten bieden sim-rigs aan die beginnen vanaf ongeveer € 350, waardoor dit een solide complete sim-rig-optie is!

Technische specificaties

  • Gemaakt van hoogwaardig staal
  • Premium zwarte poedercoating
  • Ondersteunt veel racestoelen
  • 3 jaar garantie
Koop APEX Rear Frame Koop APEX Rear Frame