
Onze Rating
Voordelen
- Realistische grootte en verhoudingen
- Compatibel met elk platform
- Mooie Alcantara-greep
- Heldere rev-verlichting en LED-display
- Quick Release bijgewerkt
Nadelen
- Paddle shifters zijn niet de beste
Het ontwerp van de Fanatec CSL Elite Steering Wheel WRC
Wanneer je voor het eerst het nieuwe WRC gelicentieerde racestuur ziet, zul je misschien denken dat het een eenvoudige update is van het CSL Elite P1 Racestuur. Dat is echter niet het geval.
Fanatec heeft bevestigd dat alles behalve het bovenste display, alles volledig nieuw en verbeterd is ontwikkeld.
Laten we beginnen met de wielgreep die bijna helemaal rond het stuur loopt. De echte Alcantara-wielgreep is zeker groter van formaat dan de grip op het CSL Elite P1 Racestuur. En ik vind dit… erg mooi.
De wielgreep voelt steviger aan en we ontdekten dat hij iets meer controle gaf bij het ronddraaien van het stuur. Omdat het groter was, was het minder geneigd om uit je hand te glippen, vooral wanneer je het stuur snel van links naar rechts draait.
De Alcantara zelf bedekt het stuur volledig, behalve het scherm aan de bovenkant van het stuur. En aan de binnenkant van het Alcantara zitten mooie oranje stiksels. Dit past uitstekend bij de oranje schakelpaddles.
Aan de voorkant van het stuur is een mooie zwarte en oranje kleurstelling. Dit stuur past uitstekend bij het WRC-thema.
Over het scherm aan de bovenkant gesproken, dit is een exacte replica van het scherm dat op het CSL Elite P1-stuur wordt gebruikt. En dat is niet erg.
Het scherm zelf kan een grote hoeveelheid aan informatie weergeven en is handig voor snel informatie af te lezen in races. Het is ook helder genoeg dat je het in je zicht al kunt zien.
Aan de voorkant van het racestuur vind je de gebruikelijke Xbox knoppen (ondanks het feit dat dit stuur ook op een PlayStation kan werken). Daarnaast is er een gloednieuwe navigatie knop. met deze knop blader je gemakkelijker door de menu's van games, wat betekent dat je geen controller nodig hebt als je niet aan het racen bent.
Quick Release & Shifters
Dit Fanatec WRC-stuur heeft ook een nieuw ontworpen Quick Release Systeem.
Met de nieuwe Quick Release kan je het stuur eenvoudig met de hand bevestigen en losmaken van je wielbasis. Je hebt geen gereedschap meer nodig om het te monteren.
Als je wilt, kun je deze Quick Release altijd verwijderen en vervangen door de ClubSport Quick Release-adapter.
We gaan nu verder met de shifters, op het eerste gezicht zien ze er heel mooi uit, waarbij ze het zwarte stuur mooi combineren.
Als het gaat om de kwaliteit van de shifters, ze zijn volledig gemaakt van metaal, wat het een prettig gevoel geeft. Wanneer je er echter mee gaat rijden, is de reactie niet zo positief als ik had gehoopt.
Ondanks ik het niet de beste shifters vind, wat te verwachten is voor deze prijs. Voelen ze nog steeds positief genoeg.
Zoals gezegd hebben de shifters een soortgelijk ontwerp als de Quick Release. Je kan ze helemaal veranderen, wat betekent dat je een andere paddle-set kunt gebruiken als je het niet goed genoeg vind.
In Fanatec's eigen woorden is dit stuur 'rally-geïnspireerd' En dat doet het zeker. De feloranje kleur en de rally graphics zorgen ervoor dat dit stuur zich onderscheidt van andere sturen. Maar door deze ontwerpkeuze kan het er iets goedkoper uitzien dan het in werkelijkheid voelt.
Welke bediening zit er op het stuur?
Aan de voorkant van het stuur zelf bevinden zich verschillende bedieningen. Voornamelijk in de vorm van eenvoudige knoppen.
In totaal zijn er 12 programmeerbare knoppen op de voorkant van dit WRC stuur. En standaard komen ze in de bekende Xbox layout, met A, B, X, Y en de gebruikelijke LT, LB knoppen etc.
Er is echter ook een selectie van verwisselbare knopdoppen inbegrepen.
Behalve deze knoppen kun je niet veel doen met de bediening op dit stuur. Maar als je door de bomen vliegt tijdens een rally in Finland, heb je niet veel tijd om je hand van het stuur te halen!
Stuur prestaties – Hoe voelt het stuur om mee te rijden?
Als je een rallygame speelt, is spelen met een rond stuur zeker de beste keuze. Spelen met een formule of een D-vormig racestuur geeft je niet dezelfde hoeveelheid precisie die een cirkelvormig stuur kan bieden.
En dit WRC Fanatec stuur is ongeveer net zo goed als een echt cirkelvormig rallystuur.
Het eerste dat opvalt als je echt met het stuur gaat racen, is de grootte en het gevoel van de grip. Ik noemde dit eerder, maar de dikkere vulling en de Alcantara-afwerking op de grip zorgen voor een racestuur die zeer comfortabel is om vast te houden.
De stevige aard van de grip zorgt ook voor een goede hoeveelheid precisie bij het ronddraaien van het stuur. En als je het stuur loslaat om het door je vingers te laten glijden, kun je het gemakkelijk opvangen.
Over het algemeen is dit een zeer degelijk en positief rallywiel om mee te racen. Voor ons is het zeker een upgrade ten opzichte van het oudere CSL Elite P1-racestuur. En het zal voorlopig mijn favoriete rallystuur zijn.
Console-compatibiliteit
Het goede nieuws is dat de Fanatec CSL Elite Race Stuur WRC volledig compatibel is met alle consoles, zowel de huidige als de volgende generatie.
Dit racestuur wordt direct uit de doos op de markt gebracht als een Xbox compatibel stuur. Het beschikt over een Xbox knoppenset en wordt geleverd met Xbox-branding over de hele doos. Het werkt echter wel met elke PS4- of PS5 compatibele wielbasis.
Wanneer je dit stuur rechtstreeks op een Xbox-console aansluit via een Xbox-compatibele wielbasis zoals de Clubsport-stuurbasis. Het gaat onmiddellijk naar de Xbox-compatibele modus, zodat je direct kunt spelen zonder andere instellingen te wijzigen.
Dit is ook heel leuk, gewoon wetende dat ik het stuur kan aansluiten en direct kan beginnen met racen.
Er is ook bevestigd dat het Fanatec CSL Elite Race Stuur WRC compatibel is met zowel de Xbox Series X als de PlayStation 5-console.
Zal het Fanatec WRC Stuur Rally Races gemakkelijker maken?
Zoals hierboven vermeld, heeft het Fanatec CSL Elite Race Stuur WRC een dikkere grip dan veel andere Fanatec sturen. Dit alleen al zorgt ervoor dat het stuur prettiger in de hand ligt en ik vond het comfortabeler om mee te rijden dan andere Fanatec sturen.
Het stuur is perfect rond en dat is precies wat je nodig hebt voor een stuur dat is voor rally's. Dit maakt het beter voor rallysport dan bijvoorbeeld het BMW GT2 Stuur dat een beetje rond is.
Moet je de Fanatec WRC Steering Wheel kopen?
Laten we meteen ter zake komen. Dit is een heel mooi sim racestuur.
Er is zeker een verbetering ten opzichte van sturen zoals de CSL Elite P1, En dit Race Stuur is ook nog eens heel goed geprijsd.
Het kost je € 199. Dat is iets meer dan de P1, maar € 100 minder dan een BMW GT2-stuur. Voor die prijs is dit stuur perfect.
Als je op zoek bent naar een uistekend rond Fanatec racestuur, dan is dit een zeer goed voorbeeld.