Onze Rating
Voordelen
- Volledig metalen constructie
- Hoge bouwkwaliteit
- Geweldig rempedaal
- Loadcell is fantastisch
- Eenvoudige montage
- Plug-and-play
Nadelen
- Niet compatibel met een console
- Koppeling is precies hetzelfde als het gaspedaal
Wat zijn de Moza SR-P-pedalen?
Moza Racing is de laatste tijd volop bezig geweest en heeft in zeer kort tempo veel nieuwe sim-raceproducten uitgebracht. We hebben de CR-P Pedalen gezien, de premium pedaalset van Moza. En nu hebben we de SR-P-pedalen, het kleinere broertje van de CR-P.
Ze zijn ontworpen om je een complete set met drie pedalen en een loadcell-rempedaal te bieden voor een relatief lage prijs.

Hoeveel kosten de SR-P-pedalen?
En die budgetprijs ligt onder de € 220. Nou, dat zijn de kosten voor de complete set met drie pedalen. Maar de SR-P-pedalen zijn verkrijgbaar met twee pedalen als je geen extra koppelingspedaal nodig hebt.
- Moza SR-P Pedalen (alleen twee pedalen) – €169 – Koop Van hier
- Moza SR-P Pedalen (set met drie pedalen) – €199 – Koop Van hier
- Moza SR-P Clutch kit – €37.90 – Koop Van Hier
In de set met twee pedalen krijg je zowel het loadcell rempedaal als het gaspedaal. Dit geeft je alles wat je nodig hebt om te gaan racen. Als je net als ik voornamelijk in F1-auto's of GT-auto's racet, heb je misschien nooit het extra koppelingspedaal nodig.
In tegenstelling tot goedkope pedaalkits van merken zoals Fanatec, die een standaard set met twee pedalen bieden zonder load-cell, wat betekent dat je moet upgraden naar een derde pedaal om een load-cell-rem te krijgen.
Deze Moza-pedalen draaien dat om. In plaats daarvan biedt Moza je een standaard load-cell-rem aan in een set met twee pedalen, met een goedkoper koppelingspedaal als optionele aankoop.
Deze verandering van aanpak betekent wel dat de Fanatec CSL-set met twee pedalen zonder loadcell aanzienlijk goedkoper is dan de Moza SR-P-pedalen met twee pedalen. Maar ik zou de Fanatec CSL-set met twee pedalen nooit aan iemand aanbevelen, omdat de echte prestaties in de load-cell-rem zitten.
Over het algemeen vind ik deze prijs van Moza goed.
Het ontwerp en de bouwkwaliteit van de Moza SR-P-pedalen
Nu merk ik dat ik vaak hetzelfde zeg als ik de laatste tijd een Moza-product begin te reviewen. En dat is omdat het veel lijkt op een ander simracingproduct dat al bestaat.
De Moza R9 wielbasis die ik eerder dit jaar reviewde leek erg op de Fanatec CSL DD wielbasis. Het bood vergelijkbare prestaties voor een vergelijkbare prijs, allemaal ingebouwd in een vergelijkbaar uitziend product.
En deze SR-P-pedalen zijn een voortzetting van dat verhaal. Fanatec heeft begin 2022 hun CSL-pedalen uitgebracht en ik moet zeggen dat ze erg goed waren. Bekijk onze review van de CSL-pedalen.
En nu, een paar maanden later, heeft Moza de SR-P Pedalen uitgebracht. Nogmaals, ze lijken erg op de CSL-pedalen, zelfs in die mate dat ze een bijna kopie van de pedaalplaat en het bevestigingsontwerp gebruiken.
Ze hebben bijna exact dezelfde prijs en ze hebben een load-cell-sensor die net iets hoger is dan die van Fanatec. Maar een belangrijk verschil om op te merken is dat ze heel anders presteren dan de CSL-pedalen. En daar kom ik later in deze review meer op terug.
Ontwerp van de Moza SR-P Pedalen
Maar eerst terug naar het ontwerp. Toen ik de SR-P-pedalen voor het eerst uit de doos haalde, waren mijn eerste indrukken erg goed. Vrijwel de gehele pedaalset maakt gebruik van een hoogwaardige stalen constructie.
De pedaalarmen, de voetensteun en de frontplaten zijn allemaal gemaakt van metaal. En dat geeft deze pedalen een echt hoogwaardige look en feel.
Kijk naar mijn review Van De CS Race Stuur. Dat was een ongelooflijk vergelijkbaar verhaal, met overal materialen van extreem hoge kwaliteit.
Maar terug naar deze pedalen, elk pedaal wordt afzonderlijk verpakt geleverd, waardoor je een kleine constructie moet uitvoeren om ze in elkaar te zetten. Elk pedaal past met slechts vier schroeven in de voetsteun, wat betekent dat je zeker geen goed bouwniveau nodig hebt om ze te monteren.
Het kostte me ongeveer 3 of 4 minuten om de set met drie pedalen volledig in elkaar te zetten. En het mooie van deze aanpak is dat je veel vrijheid krijgt over de positionering van deze pedalen.
Verstelbaarheid
Er zijn 11 voorgeboorde gaten waardoor je de pedalen in een groot aantal verschillende posities kunt monteren. Je kunt ze dicht bij elkaar plaatsen of ze gelijkmatig of verder uit elkaar plaatsen. Het vinden van een comfortabele pedaalpositie is heel eenvoudig.
En daar stopt de aanpassing niet.

Je kunt ook de hoogte van de pedaalplaten zelf aanpassen door ze op en neer te laten zakken of op de pedaalarm te zetten.
En tot slot kan je de veer en demper achter het loadcell-pedaal vervangen door één die stijver of zachter is, afhankelijk van je eigen rijstijl.
Montage
De SR-P-pedalen worden geleverd met verschillende schroeven om je te helpen de pedalen te monteren. En de pedalen zelf hebben ook een rubberen grip voor harde vloeren.

Montage was vrij eenvoudig, maar je moet wel op de grond en onder je rig komen. In de voetensteun zitten twee montagegaten waar twee M6 schroeven in kunnen worden gestoken. Dit is de belangrijkste bevestigingsmethode.
Om de pedalen vast te zetten heb ik ze echter ook aan de achterkant van de pedalen gemonteerd. En dat wil je doen, want als je ze alleen aan de voorkant monteert, bewegen de pedalen een beetje heen en weer als je ze gebruikt.
Er is een enkel montagegat aan de achterkant van elk pedaal waardoor je een M8-schroef kunt gebruiken om de pedalen aan je rig te bevestigen.
Prestaties Van De SR-P Pedalen
Laten we nu eens kijken hoe deze pedalen zijn om mee te racen.
Het gaspedaal
Beginnend met het gaspedaal, eigenlijk het gaspedaal en het koppelingspedaal, want beide pedalen zijn identiek. En ik heb er eigenlijk alleen maar goede dingen over te zeggen.
Het gas geven gaat heel soepel, met een goede hoeveelheid weerstand waardoor nauwkeurige controle mogelijk is.
Het werkt eigenlijk heel goed in de praktijk, waardoor je rechtervoet soepel over de plaat glijdt naarmate je meer druk gebruikt.

Gecombineerd met de verstelbaarheid die beschikbaar is in Moza's Pit House-software die bij deze pedalen wordt geleverd.
De Load-Cell-rem
Overgaand naar het loadcell-rempedaal, wat, laten we eerlijk zijn, het belangrijkste is van deze pedaalset. Je krijgt een sensor die in staat is tot 75 kg druk, wat meer is dan op de Fanatec CSL-pedalen en minder dan de Thrustmaster T-LCM-pedalen.
- Fanatec CSL Pedalen – 60kg maximale druk
- Moza SR-P Pedalen – 75kg maximale druk
- Thrustmaster T-LCM pedalen – 100kg maximale druk
De load-cell in deze SR-P-pedalen meer dan sterk genoeg om goed consistent te remmen. En dat is het echte voordeel van een load-cell in vergelijking met andere pedalen die gebruikmaken van technologie zoals potentiometers.
Een load-cell zorgt altijd voor meer consistentie door de ingangsdruk te lezen in plaats van simpelweg de hoek of afstand te meten.
Achter het rempedaal zit zowel een veer als een veel stijver dempingsblok.
Het dempingsblok vertraagt je pedaalbeweging, zodat je je kunt concentreren op het consequent toepassen van dezelfde hoeveelheid kracht in elke ronde.
Ik hou echt van deze aanpak, vooral in vergelijking met het rempedaal op de Fanatec CSL-pedalen. Met het Fanatec loadcell-pedaal in de CSL-set is de rem extreem stevig. In feite beweegt het nauwelijks als je volledige druk uitoefent. Dit voelt voor mij vreemd aan, aangezien een rempedaal in een echte auto enige slag heeft.
De lichtere veer zorgt voor een goede controle tijdens lichte remscenario's, waardoor je echt kunt spelen met je reminput en trail-remmen. Dan geeft de stevige demper je die stijfheid die zorgt voor consistentie bij krachtig remmen.
Het koppelingspedaal
Overgaan op het koppelingspedaal. Dit is misschien wel het zwakste onderdeel van deze hele pedalenset, daarom ben ik blij dat het koppelingspedaal een optionele extra is.
Het feit dat het identiek is aan het gaspedaal, bespaart zeker wat kosten tijdens productie. Het zorgt er echter niet voor dat dit pedaal aanvoelt als een realistische koppeling.
De koppeling werkt wel prima, vooral bij het schakelen bij hoge snelheden.
Moza SR-P Pedalen compatibiliteit
Dus laten we verder gaan en kijken naar compatibiliteit, en dit is een gebied waar andere sim race merken Moza nog steeds hebben verslagen. Deze pedalen zijn, zoals alle Moza-producten tot nu toe, alleen compatibel met de pc.
En hoewel er in de toekomst mogelijk wielbases worden uitgebracht die werken met Xbox en PlayStation-consoles, zullen deze pedalen dit helaas nooit kunnen. En dat komt door de USB-only connectiviteit. Er is geen manier om deze pedalen rechtstreeks op een wielbasis aan te sluiten, waardoor toekomstige consolecompatibiliteit wordt uitgesloten.

Het goede nieuws is echter. Omdat deze pedalen rechtstreeks via USB op je pc kunnen worden aangesloten, kun je ze gebruiken met elk ander simracingproduct dat je leuk vindt.
Als je deze onafhankelijk van andere Moza-producten wilt aanschaffen, kan dat. Dit geeft je een goede manier om in het Moza-ecosysteem te komen, zonder dat je je volledig hoeft te binden aan Moza-sturen en wielbases.
Conclusie – Moet je deze pedalen kopen?
Zou ik, met alles gezegd en gedaan, de Moza Racing SR-P-pedalen aanbevelen? En ik moet ja zeggen.
Voor deze prijsklasse zou ik zeggen dat deze pedalen qua ontwerp en prestaties aansluiten bij de Fanatec CSL Pedalen. En ik geef de voorkeur aan de SR-P-pedalen.
In termen van het aanbod van Thrustmaster voor deze prijs hebben ze de T-LCM-pedalen met de sterkere load-cell-rem. Die pedalen missen echter veel van het ontwerp van de SR-P-pedalen, en ze missen ook de aanpasbaarheid en aanpassingsmogelijkheden, waardoor ze op de derde plaats komen in de budget load-cell-markt.
Hopelijk zal Moza in de toekomst serieus kijken naar console-compatibiliteit, want dat is een enorme markt die ook graag Moza wil kopen.
Maar als je op zoek bent naar een goede load-cell pedaalset voor deze prijs, kan je niet fout gaan met de SR-P's.