Onze Rating
Voordelen
- Zeer goede prijs
- Inclusief pedaalset
- Volledig compatibel met PS3, PS4, PS5
- Vloeiende Force-feedback
Nadelen
- Force-feedback is niet de sterkste
- Ontbreekt force-feedback detail
Simracen kan een dure hobby zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Thrustmaster bewijst dit door een reeks budgetvriendelijke racesturen aan te bieden, waaronder de TMX en T150.
We hebben de Thrustmaster T150 getest om jou deze review te geven, met als doel erachter te komen of de T150 het beste PS4/PS5 racestuur op instapniveau is.
Wat is de Thrustmaster T150?
De Thrustmaster T150 is het meest budgetvriendelijke racestuur van Thrustmaster met forcefeedback. Ik zeg forcefeedback omdat Thrustmaster wel goedkopere racesturen verkoopt zoals het Ferrari 458 Spider racestuur. Dat product bevat echter geen forcefeedback.
Het ontbreken van forcefeedback in de Ferrari 458 Spider racestuur zorgt voor een vreemde race-ervaring, om deze reden zou ik niet aanraden om een racestuur zoals de Ferrari 458 Spider of Hori Apex te overwegen.
Als het ontwerp van de T150 je bekend voorkomt, heb je gelijk. De T150 is in principe hetzelfde racestuur als het TMX-racestuur dat we al hebben besproken. De Review Thrustmaster TMX racing racestuur review aangezien veel van de punten die ik daar noemde van toepassing zijn voor de T150.
Wat is er anders tussen de Thrustmaster T150 & TMX?
Zoals je op de onderstaande afbeelding kunt zien, is er niet veel verschil in het ontwerp van de T150 en TMX. Dit is opzettelijk. Zowel Xbox als PlayStation-consoles hebben verschillende eisen voor randapparatuur van derden.
Beide consoles gaan verschillend om met compatibiliteit, waardoor het lastig wordt voor fabrikanten van randapparatuur zoals Thrustmaster om een kosteneffectief product te ontwerpen dat compatibel is met zowel PS5, PS4- als Xbox-consoles.

Dit is de reden dat we vaak zien dat bepaalde racesturen alleen compatibel zijn met één console en niet met beide. Alle fabrikanten van racesturen hebben hetzelfde probleem, daarom zien we in sommige gevallen bijna identieke producten.
Logitech heeft bijvoorbeeld twee versies van het G923-racestuur, een Playstation-versie en een Xbox-versie. Beide zien er identiek uit, afgezien van de knoppen met Xbox of PlayStation-knoppen.
Fanatec heeft het anders gedaan en heeft twee verschillende producten uitgebracht, de CSL DD en GT DD Pro wielbases. Beide producten zien er aan de buitenkant nogal verschillend uit, maar van binnen zijn ze bijna identiek. De CSL DD is een Xbox-compatibele wielbasis, terwijl de GT DD Pro de Playstation-compatibele versie is.
Als we teruggaan naar de T150 en TMX, zul je zien dat er een paar kleine verschillen zijn. De T150 heeft de blauwe kleur van PlayStation in zijn handgrepen, ik geef veel de voorkeur aan het volledig zwarte uiterlijk van de T150, omdat dit het stuur een beetje volwassener maakt en minder speelgoedachtig maakt.
Andere verschillen zijn onder meer het gebruik van PlayStation-knoppen op het hoofdgedeelte van het stuur en vier extra knoppen net achter het hoofdgedeelte. De TMX verplaatst bijna alle knoppen naar het paneel dat zich net achter het hoofdgedeelte bevindt.
Als het gaat om force-feedback en het gevoel van dit stuur tijdens het gebruik, zijn beide vrijwel identiek.
Hoe presteert de T150?
Het T150-racestuur maakt gebruik van riem aangedreven forcefeedback om een vermogen van ongeveer 2 Nm te produceren.
De forcefeedback is goed genoeg om je op hoge snelheid te laten racen. Je kunt zeker voelen wanneer je grip verliest, en het gewicht van het stuur voelt goed voor een stuur van deze prijs. De kracht van forcefeedback is niet overdreven indrukwekkend en komt rond de 2Nm uit. Voor deze prijs is het echter zeker bruikbaar.
Aan de achterkant van de Thrustmaster T150 zitten twee schakelflippers. Deze zijn beide gemaakt van metaal en voelen behoorlijk goed aan. De shifters voelen goed aan tijdens gebruik met een mooie stille klik als je schakelt. Dit is genoeg om je te laten weten dat je goed geschakeld hebt, zelfs als de feedback van de peddels niet al te sterk is.
De T150 kan tot 1080 graden worden gedraaid. Dit bootst een auto uit de echte wereld na en geeft je volledige vrijheid om in alle games te racen. Je kunt de algehele rotatiegraden in de game verlagen als je bijvoorbeeld een F1-game speelt waarin alleen 360 graden rotatie wordt gebruikt.
Net als veel andere racesturen op de markt, is de diameter van de T150 280 mm. Dit is ongeveer de juiste maat voor een racestuur. Met een rond stuur voelt dit iets te klein aan. Het zou een diameter van 300 mm kunnen hebben, maar dit was nooit een probleem in de game.
Het belangrijkste was dat de forcefeedback behoorlijk en indrukwekkend stil was. In tegenstelling tot veel racesturen, zou je gemakkelijk 's nachts met dit stuur kunnen racen zonder anderen in hetzelfde huis te storen. Er werd ook niet veel warmte gegenereerd, aangezien de wielbasis alleen maar een beetje warm werd, nooit heet.
De T150 pedalen
Bij de basis Thrustmaster T150 ontvang je een volledig plastic set met twee pedalen. Deze zijn eerlijk gezegd verschrikkelijk. Ze zien er ongelooflijk goedkoop uit en voelen niet veel beter aan.

Er zit wat weerstand in de pedalen als je ze indrukt, en je kunt er zeker mee racen. Maar het ontbreken van een koppelingspedaal en de algehele lage prijs van deze pedalen zou me er bijna van weerhouden de T150 aan te bevelen aan nieuwe simracers.
Thrustmaster heeft dit echter ingezien en biedt de T150 wel aan als pro-bundel. De pro-bundel heeft hetzelfde racestuur, maar heeft een metalen set met drie pedalen. Dit is de T3PA 3-pedaalset die ik eerder heb besproken. Kijk naar mijn T3PA review hier.
De verbeterde pedalen lossen alle problemen op. Er is een derde pedaal inbegrepen, alle pedaalplaten zijn gemaakt van metaal en er is een scala aan aanpasbaarheid om je te helpen de perfecte plaatsing te vinden.
Compatibiliteit
Als je op zoek bent naar een racestuur dat direct uit de doos werkt met een PS4 of PS5, dan is de T150 wellicht iets voor jou. Hij wordt volledig gemonteerd geleverd, wat betekent dat je alleen de kabels hoeft aan te sluiten en je bent klaar om te racen.
Er is een kabel die de pedalen met het racestuur verbindt, een USB die van de wielbasis naar je PS5 loopt en een stroomkabel. Zodra deze allemaal zijn aangesloten en je racestuur op een bureau, tafel of sim-rig is gemonteerd, kun je beginnen met racen.
De T150 wordt direct automatisch gedetecteerd door de meeste games. En als dat niet het geval is, kun je het gewoon selecteren in het controllermenu in de game.
Hoewel de T150 niet werkt met Xbox-consoles, werkt hij probleemloos met PS3, PS4, PS5 en pc's.
Je kunt extra randapparatuur aansluiten, zoals een handrem en shifter, zolang het Thrustmaster-producten zijn, en ze werken ook meteen in de game. Ik zou aanraden om een Thrustmaster TH8A shifter voor realistischer handmatig schakelen.
Hoeveel kost de Thrustmaster T150?
De Thrustmaster T150 is één van de meest budgetvriendelijke racesturen die je kunt kopen. In zijn basisvorm kost het minder dan € 200. Als u op zoek bent naar de pro-bundel, die voor niet veel meer te koop is, kan je in sommige winkels de pro-bundel ook vinden voor minder dan € 200.
In vergelijking met andere racesturen is de Logitech G923 mogelijk de concurrent. Dit is een iets beter racestuur, maar kan worden gevonden voor €200-€300. Dat maakt hem iets duurder dan de T150.
Moet je een Thrustmaster T150 kopen?
Als je een beginner bent met simracen en je eerste racestuur wilt kopen, is de Thrustmaster T150 een goede optie. Hiermee kun je racen ervaren met een racestuur in plaats van een controller en om te zien of je van simracen houdt.
Het zal zeker niet lang duren voordat je op zoek gaat naar een upgrade als je merkt dat je vaak racet. Omdat de T150 niet het meest beste racestuur is. Maar als instapmodel in simracen doet hij het goed voor een relatief laag prijskaartje.