Onze Rating
Voordelen
- Ze zien er ongeloflijk goed uit
- Pedaalplaten zijn van goede kwaliteit
- Zeer verstelbare veren
- Instelbare loadcel
- Eenvoudige montage
- Kan afzonderlijk worden verwijderd en gemonteerd
Nadelen
- Groter dan de ideale maat
- Plastic montageplaat
- Geen montageschroeven meegeleverd
Wat zijn de Logitech Pro Racing pedalen?
Logitech betreedt na een paar jaar relatieve stilte opnieuw de markt voor simracen. Ze hebben zojuist de Logitech Pro Racing Wheel en de Pro Racing Pedals aangekondigd.
Beide producten zijn duidelijk gescheiden van elkaar en kunnen niet in één bundel worden gekocht. Maar ze komen allebei samen om de nieuwe line-up van simracing-hardware van Logitech te vormen.
Van het Pro-label in de naam kun je waarschijnlijk al raden dat zowel deze pedalen als het direct aangedreven racestuur heel goed zijn. Het wijkt wel af van Logitech's gebruikelijke aanbod van budgetvriendelijke simrace-hardware. Deze professionele pedalen zijn ontworpen om te concurreren met veel duurdere hardware.
Ze hebben een loadcell-rempedaal, metalen constructie, hall-effectsensoren en zoveel meer aanpassingsmogelijkheden.
Dus, zijn deze Logitech Pro Racing-pedalen de beste van de markt en moet je ze overwegen?

Hoeveel kosten de Logitech Pro Racing pedalen?
Om te beginnen, ga ik de kosten meteen vertellen, en het is behoorlijk goed voor waar deze pedalen zich bevinden tussen de concurrentie. Je kunt deze kopen in een volledig formaat met drie pedalen voor € 389.
- Logitech Pro Race Pedalen – €389 – Koop van hier
Dat lijkt misschien prijzig voor een pedaalset, maar daarmee krijg je een volledige set met drie pedalen, een sterke load-cell-rem en nog veel meer functies.
Het ontwerp en de bouwkwaliteit van de Logitech Pro Pedals
Laten we dus eens kijken naar het ontwerp en de prestaties en of ze dat prijskaartje verdienen.
Ontwerp
Net als bij het Pro Racing Wheel was één van de eerste dingen die me opvielen aan deze Pro-pedalen de grootte. Ze zijn behoorlijk groot, maar het grootste deel van deze formaat zit in de voetensteun en het achterframe.
Maar afgezien van het feit dat de pedalen behoorlijk langwerpig zijn, zien ze er ongelooflijk goed uit. Logitech heeft het ontwerp met deze pedalen echt mooi afgewerkt. Dit is goed, vooral omdat ik niet helemaal overtuigd was door het uiterlijk van het nieuwe Logitech Pro Racing Wheel.
Hoewel je een plastic frame hebt, is het geheel van elk afzonderlijk pedaal gemaakt van metaal. Dit is waar de bouwkwaliteit er echt toe doet, aangezien je behoorlijk hard op deze pedalen zult stampen.

In tegenstelling tot sommige pedalen die we de laatste tijd hebben gezien van andere merken die ervoor kiezen om de binnenkant open te houden. Logitech heeft elk pedaal ingepakt in een mooi stevig frame. Deze aanpak verbergt een aantal van de bouten en interne werkingen, waardoor elk pedaal een veel beter uiterlijk krijgt.
En ik vind dit erg leuk. Elk pedaal ziet er stijlvol uit dankzij de gladde behuizing.
Elk pedaal is afgewerkt in een hele mooie blauwzwarte poedercoating, en dat loopt door tot zowel de pedaalarm als de pedaalbody. En dan siert elk pedaal een mooie frontplaat die dezelfde blauwzwarte afwerking heeft.
Verstelbaarheid
En dan moet ik het hebben over de verstelbaarheid. Elke pedaalplaat heeft verschillende montagegaten, waarbij de rem en koppeling maar liefst 12 afzonderlijke gaten hebben. Achter elke pedaalplaat zit ook een rubberen afstandsstuk wat de montagemogelijkheden nog meer opent.
Simpel gezegd, als je een manier kunt bedenken om deze pedaalplaten te monteren, dan kan dat. Er is zoveel aanpasbaarheid.
En dat is voordat je zelfs maar aan de aanpassingen komt die je aan elk pedaal kunt maken. Ik zal beginnen met de plaatsingsaanpassingen, aangezien de oplossing van Logitech behoorlijk geniaal is.

In plaats van een reeks voorgeboorde montagegaten voor elk pedaal, heeft Logitech gekozen voor een set van twee groeven. Deze lopen over de gehele breedte van de pedaalplaat en stellen je in staat om elk pedaal overal langs te plaatsen.
Dit geeft je bijna oneindige controle over de afstand tussen elk pedaal. De enige beperking is eigenlijk de breedte van de pedaalplaat. Maar als dat een factor is, heeft Logitech ook de mogelijkheid toegevoegd om de pedalen van de pedaalplaat te verwijderen en ze afzonderlijk op een rig te monteren.

Opstelling
Dus met alle besproken aanpassingen, wilde ik het hebben over hoe gemakkelijk deze pedalen in te stellen waren. Als je deze pedalen uit de doos haalt, zijn ze vrijwel klaar voor gebruik.
Elk pedaal is met het andere verbonden, wat betekent dat je alleen de USB-kabel van de pedalen op een pc of wielbasis hoeft aan te sluiten en ze te monteren.

Montage
Ondanks dat het Pro Racing-stuur wordt geleverd met een tafelklem, waardoor je denkt dat je kunt racen met het stuur aan je bureau. Ik raad je ten zeerste aan om de Pro-pedalen op de één of andere manier te monteren.
Aan de onderzijde zitten enkele grijpstrips. Maar met een 100kg load cell-rem, ongeacht wat je onder de pedalen zet, zullen ze over de vloer bewegen.
Onder de pedalen zit een reeks montagegaten, waardoor je deze pedalen op de meeste sim-rigs kunt monteren.
Waar ze mee rijden
Laten we nu eens kijken hoe het is om met deze Logitech Pro Racing pedalen te racen.
Het gaspedaal
Het gas en koppelingspedaal gebruiken beide contactloze hall-effectsensoren om de afgelegde afstand te meten met een veer aan de achterkant om weerstand te bieden. Zoals ik al eerder zei, kun je de veer verwisselen om het weerstandsniveau voor elk pedaal te variëren.
Hierdoor kon ik het gaspedaal iets verstevigen, waardoor het wat steviger werd. Met de nieuwe veer op zijn plaats voelde het gaspedaal goed aan. Ik heb de gevoeligheid in G Hub een beetje aangepast om me meer controle te geven.

Hierdoor kon ik meer gedetailleerde input toepassen bij het vinden van grip uit langzamere bochten.
Een kleine vergelijking tussen deze pedalen en de ClubSport V3-pedalen die in een vergelijkbare prijsklasse vallen, is dat er geen gerommel of trillingen in deze Pro-pedalen zitten. Dat is geen groot probleem, aangezien niet veel simracers met deze vibratie zouden gebruiken.
En wanneer je het Pro Racing Wheel gebruikt, geven de trilling die je via het stuur ontvangt, echte pedaaltrillingen na. Je krijgt wat trillingen in het stuur als banden beginnen te slippen of als je een wiel blokkeert. Hoewel dit niet direct voelbaar is via de pedalen, is het een goede vervanger.
De Load-Cell-rem
Het loadcell-rempedaal in deze Pro-pedalen zijn waarschijnlijk de grootste pluspunten. Het biedt maar liefst 100 kg maximale druk.
Dit is meer dan vrijwel elk ander loadcell-rempedaal binnen deze prijsklasse en dat is indrukwekkend. En dit benadrukt nog maar eens de focus van Logitech op het feit dat dit een professionele pedaalset is.

- Fanatec CSL Pedalen – 60kg maximale druk
- Moza SR-P Pedalen – 75kg maximale druk
- Fanatec ClubSport V3 – 90kg maximale druk
- Thrustmaster T-LCM pedalen – 100kg maximale druk
- Logitech Pro Race Pedalen – 100kg maximale druk
Het voordeel van een loadcel ten opzichte van meer standaard remmethoden die te vinden zijn op de oudere G923 van Logitech, is dat de remkracht wordt gemeten in plaats van alleen de afstand. Hierdoor kan je je consistentie vergroten door elke ronde met dezelfde kracht op het rempedaal te trappen.
Simpel gezegd, hoe sterker de loadcel, hoe harder je op de rem moet drukken om 100% druk te bereiken. Ik heb echt comfortabel racen met dit rempedaal. De hoeveelheid druk voelde heel goed, en met een maximale druk van ongeveer 40 kg had ik het gevoel dat ik mijn remafstelling goed had afgesteld.

Het koppelingspedaal
De koppeling lijkt erg op het gaspedaal. Het maakt gebruik van een veer, die weer uitwisselbaar is. Je kunt hem naar eigen wens lichter of stijver maken, maar zoals veel sim-racepedalen, bootst hij een koppeling uit de echte wereld niet zo goed na.
Er is geen gevoel als je van versnelling wisselt, en alles moet worden gedaan op gevoel in de game. Het zou mooi zijn als simracemerken dit zouden aanpakken en koppelingen zouden gaan produceren met hun eigen unieke manier om dat gevoel te hebben. Maar zo vaak geven ze je gewoon een tweede gaspedaal.
De redding van deze koppeling is de verwisselbare veer de mogelijkheid geeft om de lineariteitscurve binnen G Hub aan te passen. Met deze combinatie kun je een pedaal produceren waarmee je goed kunt schakelen.
Logitech Pro Racing Pedalen Compatibiliteit
Deze Pro pedalen worden geleverd met een simpele USB-kabel. Hierdoor kun je ze rechtstreeks op je pc aansluiten en als stand-alone pedalenset gebruiken.
Hierdoor is de Pro Racing Wheel niet meer nodig, wat betekent dat je deze pedalen volledig onafhankelijk van het racestuur kunt aanschaffen en gebruiken. Op pc heb je volledige controle over de aanpassingen binnen G Hub, zodat je meerdere pedaalprofielen kunt instellen voor verschillende games.
Als je op een console racet, kun je deze pedalen gebruiken door ze rechtstreeks in je wielbasis aan te sluiten. Ze worden dan volledig compatibel met je favoriete console en vrijwel elke racegame op je gekozen console.
Conclusie – Moet je deze pedalen kopen?
Deze Logitech-pedalen bieden, net als het Pro Racing Wheel, iets dat Logitech nooit heeft kunnen bieden. Dit is een uitstekende set sim-racepedalen van bijna professioneel niveau.
De toevoeging van technologie zoals hall-effectsensoren en loadcellen betekent een belangrijke verandering in de benadering van Logitech. Ik zou deze pedalen daar niet plaatsen met pedalen van professionele esports-kwaliteit, maar ze zijn nog steeds erg indrukwekkend.
Ik denk dat het prijskaartje zo goed als gerechtvaardigd is, gezien de hoeveelheid flexibiliteit die de Pro-pedalen bieden. En het valt niet te ontkennen dat ze zeker op zichzelf kunnen staan als een fantastische set simrace-pedalen.