Logitech Pro Racing Wheel Review - De Eerste Logitech Direct-Drive Een Success?

Logitech heeft hun allereerste direct aangedreven wielbasis uitgebracht. In deze review bekijk ik elk onderdeel van dit sim-racestuur, van de forcefeedback-prestaties, TrueForce, het ontwerp en meer, om erachter te komen of dit Logitech Pro-stuur de beste direct drive is!

Koop Pro Race Stuur Koop Pro Race Stuur
Logitech Pro Racing Wheel Review

Onze Rating

9 / 10

Product Design

86

86
Gameplay

96

96
Waarde voor je Geld

88

88
Geschiktheid
Xbox One, Xbox Series X, PS4, PS5, PC

Voordelen

  • Uitstekende forcefeedback
  • Zeer stil tijdens gebruik
  • Quick-Release Inbegrepen
  • Veel aanpasbaarheid
  • Tafelklem meegeleverd voor montage

Nadelen

  • De wielbasis is vrij groot
  • Enigszins onhandig om op een sim-rig te monteren
  • Grootte kan leiden tot een vreemde rijhouding
  • Ontwerp van racestuur mist persoonlijkheid

Ik ga niet liegen, dit is een spannend moment voor mij. Mijn allereerste sim-racestuur was een Logitech G27, en ik ben gegroeid en verbeterd met verschillende racesturen van Logitech.

Logitech Pro Wheel Logo

Een paar jaar geleden na de release van de budgetvriendelijke G923, was het een tijd waarin budgetvriendelijke tandwielen en riemaangedreven sturen de markt echt domineerden. Als je een professioneler sim-racestuur wilde, moest je veel geld uitgeven aan een direct aangedreven wielbasis.

Maar nu in 2023, is dat allemaal veranderd. Simracers kunnen dirct-aangedreven wielbases veel goedkoper kopen dan een paar jaar geleden.

Als je wilt beginnen met direct drive simracen, hoef je geen banklening meer aan te gaan. Dus toen ik dit nieuwe Pro-racestuur van Logitech kocht, was ik ervan overtuigd dat het een soortgelijk product zou worden. En toen zag ik de grootte van de doos.

Bekijk deze korte video over de Logitech Pro


Wat is de Logitech Pro Wheel?

Dit Pro-racestuur is beslist geen kleine direct aangedreven wielbasis. In plaats daarvan is het echt één van de high-end wielbases. En het komt met een relatief hoog prijskaartje van € 1099.

Logitech Pro Racing Wheel Review

En dit brengt me bij mijn grote vraag. Is er in simracen in 2023 ruimte voor dit type racestuur voor deze prijs? Heeft Logitech de boot een beetje gemist met hun direct drive entry, of hebben ze echt het perfecte product voor een breed scala aan simracers?


Prijs

De kosten van de Logitech Pro Wheel zijn in de richting van het duurdere op de markt. Maar je moet wel onthouden dat deze prijs inclusief wielbasis, een racestuur en een tafelklem is.

De kosten bij lancering voor het Logitech Pro Racing Wheel bedragen € 1099.

Terwijl dit misschien duur lijkt. Voor die prijs krijg je immers een wielbasis met directe aandrijving en een stuur van andere merken.

Om deze prijs in perspectief te plaatsen: een gelijkwaardig aanbod van een ander merk zoals Fanatec kost je ongeveer € 900.

Logitech Pro Racing Wheel Shifters

Die prijs is inclusief een CSL DD met de boostkit voor € 599. Maar dat levert niet hetzelfde vermogen op als dit stuur, want de CSL DD produceert slechts 8 Nm vermogen.

En dan zou je een stuur moeten kopen dat begint vanaf ongeveer € 199 voor iets dat lijkt op dit Pro-stuur. Je zou dan ook echt de QR1-Quick-release moeten aanschaffen, want de QRLite die bij de goedkopere sturen van Fanatec wordt geleverd, is echt niet erg goed. En een tafelklem als je echt wilt matchen met de specificaties van dit stuur, dat nog eens € 30 kost.

Zoals je aan dit voorbeeld kunt zien, komt het Logitech Pro-stuur duurder uit dan een exacte vergelijking van een ander merk. Maar je krijgt meer prestaties voor die prijs.

Je zou ook deel uitmaken van het nieuwe direct drive-ecosysteem van Logitech, waarvan ik vrijwel zeker ben dat het later in 2023 zal worden uitgebreid met extra producten.


Het Ontwerp van het Logitech Pro Wheel

Dus ik heb het gehad over de prijs en het algemene van simracen in 2023. Maar laten we nu echt eens diep in dit Pro-racestuur duiken.

Ik ga eerst naar het ontwerp kijken, dan ga ik verder met de prestaties en rond alles af met compatibiliteit, beschikbaarheid en mijn laatste gedachten.

Wielbasis

En ik wil beginnen met de wielbasis zelf. En een grote jongen is het zeker. Ik denk dit misschien gewoon omdat ik de laatste tijd zo gewend ben geraakt aan de kleine vormfactor direct aangedreven wielbases.

Maar de grootte en het ontwerp lijken veel op het ontwerp die Logitech in het verleden heeft gebruikt. Om de maat in perspectief te plaatsen, heb ik hem vergeleken met een Podium DD1, wat een vrij typische maat is voor een direct aangedreven wielbasis.

Logitech Pro G Logo

Een DD1 meet 240 mm, 155 mm diep en 175 mm breed.

Ter vergelijking: dit Pro-stuur is 220 mm lang, 190 mm diep en 300 mm breed op het breedste punt.

Je kunt dus zien dat het iets korter is, maar iets dieper en aanzienlijk breder.

Deze ontwerpkeuze bestaat eigenlijk uit twee dingen. De eerste is dat er een interne ventilator is meegeleverd om warmte af te voeren. En dan is de breedte ook gerelateerd aan de tafelklem en de algemene montage.

Logitech Pro Racing Wheel Base

Nu klinkt het als waanzin om een 11Nm direct drive wielbasis op een bureau te monteren met een enkele tafelklem. Maar de combinatie van de kracht van de tafelklem en de breedte van de wielbasis zorgt voor een extreem solide platform.

En daarom is de onderkant van de wielbasis relatief breed. Het heeft een vrij brede en agressieve houding, en ik vind het leuk.

En het ontwerp van de voorkant met de enorme grille en hoekige lijnen ziet er best gaaf uit.

Logitech Pro Wheel Design

Aan de voorzijde van de wielbasis bevindt zich een OLED-scherm dat kan worden gebruikt voor het wijzigen van instellingen. Dit is toegankelijk via de instellingenknop ernaast en stelt je in staat instellingen aan te passen met behulp van het stuur, zelfs als je in de game zit. Ik zal hier later meer detail over geven.

Ik moet zeggen dat mijn grootste teleurstelling over de wielbasis is dat hij nogal plakkerig van constructie is. De reden hiervoor is, neem ik aan, dat het buitenste deel niet van metaal hoeft te zijn, omdat het niet wordt gebruikt als koellichaam zoals sommige andere wielbases. Maar het doet enigszins afbreuk aan de algehele ontwerp.

Hoewel dit al een relatief zware wielbasis is. Dus het afwerken van de hele buitenkant in metaal zou dat gewicht alleen maar vergroten. Dus ik kan me niet voorstellen dat het een al te praktische keuze zou zijn geweest.

Ondanks dit is er een goed gebruik van mat en glanzend plastic om interessante lagen aan het ontwerp toe te voegen. En ik hou van het gebruik van glanzend plastic op de logo's. Het voegt wel wat extra klasse toe.

Rond de achterkant van de wielbasis bevinden zich verschillende aansluitpoorten en de ventilatie voor de ventilator. Er zijn drie USB-poorten, waarvan er één kan worden gebruikt om de pedalen aan te sluiten. En ik neem aan dat de andere twee in de toekomst voor extra randapparatuur zullen zijn.

Dan is er nog een voedingspoort en een micro-USB-poort. Ik had hier liever een USB C-poort gezien.

Het Logitech Pro Racestuur

Overgaan op het ontwerp van het racestuur. Dit is ergens waarvan ik altijd geloofde dat Logitech het in het verleden goed heeft gedaan. De G29 en G923 waren geweldig uitziende budgetsturen.

Logitech Pro Racing Steering Wheel

En hetzelfde design zie je zeker terug in deze Pro racestuur. Er is een vergelijkbare combinatie van materialen in gebruik, maar alles voelt een beetje premiumer aan.

Het leer dat de handgrepen omhult, voelt extreem zacht aan en voelt comfortabel aan in je handen zonder racehandschoenen aan. Het metaal dat is gebruikt voor de frontplaat heeft een mooi subtiel geborsteld effect en het gebruik van plastic is verminderd in vergelijking met de G923.

De schakellichten aan de bovenkant van het stuur zijn verdwenen, in plaats daarvan zijn deze verplaatst naar de voorkant van de wielbasis.


Magnetische shifters en dubbele koppeling

Als je het stuur omdraait, zie je een aantal elementen die nog nooit eerder op een Logitech-stuur zaten. Allereerst is er een set magnetische shifters die precies de juiste hoeveelheid weerstand hebben. En ze zijn erg stil in gebruik.

Dit is heel goed, aangezien de meeste moderne racesturen extreem luide shifters hebben. Het schakelen op dit Logitech Pro-stuur gaat moeiteloos en zeer soepel.

Logitech Pro Racing Wheel Shifters

Net onder de shifters bevinden zich een paar peddels met dubbele koppeling. Deze hebben dezelfde metalen constructie als de shifters en zijn analoog.

Binnen G Hub kun je het punt van de shifters instellen, zodat je alles perfect kan instellen!

Quick-Release

En dan is er nog de Quick release. Dit is de eerste keer dat Logitech een Quick release heeft toegevoegd, en het wijst erop dat ze in de toekomst mogelijk extra racesturen zullen uitbrengen.

De Quick-release is ontwikkeld om soepel, licht en probleemloos te werken. Het ontwerp heeft een vrij bekende vormfactor, vooral als je de Fanatec QR1 hebt gebruikt. Maar dit is geen slechte zaak.

Logitech Pro Quick Release

Dankzij het ontwerp kunnen gebruikers het stuur gemakkelijk vastpakken en verwijderen, alles in één enkele handeling.

In tegenstelling tot sommige wielbases is de poging van Logitech nogal goed. Tijdens gebruik, zelfs bij de maximale vermogen van 11 Nm vermogen, is er geen slip of ongewenste beweging in de Quick-release.


Stuurprestaties

Met de eerdere ervaring van Logitech met simracen, zullen velen extreem hoge verwachtingen hebben, hun eerste stuur met directe aandrijving. En ik kan meteen zeggen dat Logitech het forcefeedback-gevoel met dit stuur heel goed heeft gemaakt.

Er zijn simpelweg lagen van forcefeedback aanwezig in dit stuur die ik niet echt heb ervaren met andere direct drive wielbasissen. Elk bedrijf gaat anders om met de vertaling van forcefeedback, maar Logitech is er in geslaagd om de forcefeedback bijna in lagen op te splitsen. En ik denk dat dit deels te danken is aan TrueForce.

Logitech Pro Racing Wheel Performance

De eerste laag forcefeedback zorgt voor een sterk, zwaar stuur. Als je een bocht aangaat.

Dit voelt uitstekend. En hoewel de forcefeedback sterk is, is het heel soepel. Alles met dit Pro-stuur is goed, sterk en gedetailleerd waar het moet zijn.

TrueForce

Ik noemde TrueForce net, dus ik dacht dat het goed was dat ik het wat meer uitlegde. TrueForce maakte zijn debuut op de G923. Dankzij deze technologie kon in-game audio worden vertaald in trillingen en gerommel in het stuur. Dit betekende dat als je de auto toeren maakt terwijl je niet beweegt, je de toeren door het stuur voelt.

Logitech Pro TrueForce

Met dit Pro-stuur keert TrueForce terug en is herwerkt om nog een betere ervaring te produceren.

Er zijn elementen zoals een lichte schok of trilling wanneer je op of terugschakelt. En je voelt verschillende trillingsniveaus als je over een baanoppervlak glijd. Bijkomende elementen zoals motortoerentallen, trilbandtrillingen en autotrillingen bij acceleratie zijn allemaal aanwezig.

En deze trillingen werken samen met de forcefeedback die wordt gegenereerd door de motor met directe aandrijving om een realistisch gevoel te produceren.


Aanpasbaarheid

Het Logitech Pro-stuur heeft een scherp OLED-display aan de voorkant van de wielbasis. En vanaf hier heb je toegang tot aanpasbare instellingen en opties.

Je kunt de stuuruitslag van het stuur, de algehele kracht van forcefeedback, de output-responscurve en meer instellingen aanpassen. Deze kunnen allemaal worden gewijzigd via de wielbasis zelf als deze is aangesloten op een console, of is toegankelijk via de G Hub-software als je een pc gebruikt.

Deze aanpassingen werken samen met in-game instellingen om je echt te helpen het algehele gevoel dat je van het stuur krijgt in te stellen.

Logitech Pro Wheel OLED Display

En als je eenmaal een selectie van instellingen hebt geprobeerd die precies goed aanvoelen, kun je die vervolgens opslaan in een aangepast profiel. Je kan een aantal verschillende profielen opslaan, elk met andere instellingen. En je kan snel tussen deze profielen wisselen.

Hierdoor heb je veel mogelijkheden om verschillende instellingen voor verschillende games of voor verschillende auto's in de game te maken.

Bijvoorbeeld in een game als Forza of Gran Turismo. Je kan een profiel maken dat meer geschikt is voor straatauto's. En maak dan nog een profiel aan dat goed werkt met baanauto's. En maak een derde profiel aan dat ideaal is voor Formule 1-auto's met open wielen.

En terwijl je in game in en uit verschillende auto's gaat, kun je binnen enkele seconden het juiste profiel op het stuur selecteren. Dit bespaart veel tijd bij het steeds opnieuw aanpassen van instellingen terwijl je tussen auto's en games verwisselt.

Externe acties en knoptoewijzing

Een echt coole functie die kan worden geconfigureerd voor pc-simracers via G Hub, is het inschakelen van externe acties. Hiermee bedoel ik dat je bepaalde knoppen op het Pro-stuur kunt configureren om bepaalde acties uit te voeren binnen Windows en andere software buiten het spel dat je speelt.

Je kunt bijvoorbeeld een enkele knop instellen om een ​​opdracht in Discord toe te wijzen om de voicechat te dempen. Of schakel opname in en uit in OBS. Dit betekent dat je je game niet hoeft te verlaten om deze functies in te schakelen.

Druk tijdens het racen gewoon op de knop die aan die actie is toegewezen, en je kunt die actie uitvoeren. Als je dit doet, schakelt G Hub die knop in de game uit, wat betekent dat er niet tegelijkertijd een actie in de game wordt uitgevoerd.

Deze functie is fantastisch en maakt het echt overbodig om je handen van het stuur te halen om een ​​snelkoppeling op je toetsenbord in te drukken. En het opent functies zoals push-to-talk via Discord in plaats van een in-game voicechat te gebruiken.


Compatibiliteit

Console-compatibiliteit

Net als eerdere simraceproducten van Logitech, is dit Pro-stuur verkrijgbaar in twee varianten. Je hebt een PlayStation-compatibele variant en een aparte Xbox-compatibele variant.

Beide producten zijn compatibel met pc. Dit vereist dat simracers de juiste versie van het Pro-stuur kiezen met de console waarop je gaat racen.

Logitech heeft echter niet samengewerkt met zowel PlayStation als Xbox om ervoor te zorgen dat alle functionaliteit op het stuur met beide consoles werkt. Dit betekent dat op normaal beperkende Xbox-consoles extra functionaliteit zoals het OLED-scherm, toerentallichten en extra ingangen werken.

Er kunnen dus enkele racegames zijn die deze extra invoer niet ondersteunen. Maar die beslissing ligt bij de game-ontwikkelaar. Logitech heeft het platform geleverd voor de extra invoer en functionaliteit om volledig operationeel te zijn.

Bij PlayStation werken, net als bij de meeste randapparatuur, alle extra functies op het Pro-stuur met de meeste games.

Logitech Pro Wheel Compatibility

Extra randapparatuur

De introductie van het Quick release-systeem voor het Logitech Pro-stuur doet ons geloven dat toekomstige add-ons voor het stuur in de toekomst beschikbaar zullen zijn. Er is nog niets officieel aangekondigd met betrekking tot de toekomstige plannen, maar het is vrij zeker dat dit het geval zal zijn.

Er zijn ook drie USB-poorten aan de achterkant van de Pro-wielbasis. Wederom is er officieel niets aangekondigd, maar het is veilig om te zeggen dat deze poorten er niet voor niets zijn. Dit zou kunnen betekenen dat we in de toekomst waarschijnlijk extra shifters en handremopties zullen zien.


Moet je de Logitech Pro Wheel kopen?

En ik ga proberen de boel daar af te ronden. Dit is een behoorlijk lange review geweest, maar het is een product dat in mijn mening een lange review verdient. Omdat dit het eerste racestuur met directe aandrijving van Logitech is, moet er over worden gesproken. Omdat dit racestuur in de loop van de tijd wel eens één van de meest populaire simraceproducten op de markt zou kunnen worden.

Ik moet zeggen dat de forcefeedback die dit stuur produceert ongelooflijk is. De combinatie van verschillende effecten die aanwezig zijn, is uitstekend, en veel daarvan is te danken aan TrueForce. Het zorgt er bijna voor dat ik geen andere wielbases met directe aandrijving wil gebruiken, omdat ik weet dat ik enkele van de kleine detail die hier aanwezig zijn, zal missen.

Logitech Pro Racing Steering Wheel

Maar dat brengt me naar de vraag die ik stelde aan het begin van deze review. Is er ruimte voor dit type racestuur in 2023? En ik ben er vast van overtuigd dat dat zo is.

Dit stuur biedt forcefeedback die moeilijk te verslaan is voor deze prijs. Het wordt geleverd met een fatsoenlijk racestuur en een tafelklem die dit stuur daadwerkelijk ondersteunt wanneer het op een bureau is gemonteerd. En dat is precies waar veel simracers naar op zoek zijn.

Technische specificaties

  • 11 Nm vermogen
  • Magnetische shifters
  • Analoge paddles met dubbele koppeling
  • 16-bits hall-effectsensoren
  • 1080 graden rotatie
  • Quick-Release
  • Interne koelventilator
  • OLED-scherm
Koop Pro Race Stuur Koop Pro Race Stuur