Onze Rating
Voordelen
- Introduceert een extra knopconfiguratie voor de Xbox-versie
- Design ziet er nog steeds modern uit
- Trueforce FFB voegt extra FFB toe
- Stevig instapstuur
Nadelen
- Geen enorme verbetering ten opzichte van de oude G29
- Zelfde ontwerp als G29
- Enigszins prijzig voor een instapmodel stuur
Dus bijna uit het niets onthulde Logitech hun gloednieuwe racestuur. Dit maakte veel simracers enthousiast tot we allemaal zagen hoe de G923 eruit zag. Hij lijkt identiek aan de G29!
Zoals je dan kunt voorstellen, zorgde dit voor veel verwarring over waar de Logitech G923 past binnen Logitech's huidige racesturen. Is dit echt de nieuwe generatie racesturen?
Omdat we al een Logitech G29 op onze sim-rig hadden geïnstalleerd, dachten dat we de G923 zouden oppikken en een onderlinge vergelijking zouden maken.
Hoe verschilt de Logitech G923 van de G29?
De G923 lijkt in bijna alle opzichten identiek aan de G29. Het heeft hetzelfde stuurontwerp, dezelfde knopindeling en identieke pedalen.
Er zijn een paar veranderingen die je zult opvallen als je goed genoeg kijkt. Het logo in het midden is anders, de shifters zijn zwart afgewerkt, alle knoppen zijn nu zwart en er zit een vrij mooi Trueforce-sticker op de zijkant van de wielbasis.
Dus wat is anders? nou, de G923 voor Xbox bevat nu de draaiknop en toerentallampjes die alleen aanwezig waren op de pc en PS4-versie van de oudere G29. Dit brengt een beetje extra functionaliteit voor Xbox-racers.

Verbeterde forcefeedback
Logitech zegt dat de forcefeedback-technologie in de G923 geheel nieuw is. Ze hebben nieuwe tandwielaangedreven motoren en een nieuwe interne configuratie geïntroduceerd die ze nu Trueforce noemen.
Logitech gebruikt nog steeds de methode van gear-driven force feedback. Zoals je misschien hebt gelezen van onze Logitech G29 review, dit is niet de beste beschikbare forcefeedback-technologie. En het produceert niet de meest nauwkeurige of meeslepende forcefeedback.
Ondanks dat Logitech de binnenkant van dit racestuur heeft bijgewerkt, levert het nog steeds dezelfde forcefeedback als de oude G29. Hoewel Logitech de exacte sterkte van het nieuwe stuur niet wil bevestigen, voelt het zeker niet sterker aan dan de G29. Dat komt dan op ongeveer 2Nm.
De forcefeedback zelf voelt niet soepeler aan dan voorheen, en daar zijn we niet zo verbaasd over. Er is een beperking aan de soepelheid die je kunt bereiken met gear-driven motors.
Tijdens het rijden voel je de versnellingen draaien, en dit is vooral het geval bij het maken van zeer kleine bewegingen. Als je in het midden van de bocht bent en iets meer invoer probeert toe te passen, kun je de tandwielen in de versnellingen echt voelen.
Over het algemeen is de forcefeedback in de G923 nog steeds niet helemaal op peil in vergelijking met de riemaangedreven forcefeedback in de Thrustmaster of Fanatec Race Sturen.
Wat is Logitech Trueforce?
We zijn er dus achter gekomen dat de verbeterde forcefeedback eigenlijk niet veel verschilt van die in de G29. Dus dat roept de vraag op: wat is Logitech Trueforce precies?

Trueforce is de naam die Logitech hun nieuwe trillingstechnologie heeft gegeven. Trueforce is ontworpen om de trillingen na te bootsen die je in het chassis van een auto zou voelen als je er echt mee zou rijden.
Het doel is om extra plezier toe te voegen aan je simrace-ervaring en je een sterkere band te laten voelen met de auto waarin je rijdt. Werkt het? Nou, ja en nee.
Als je racet met het oude Logitech G29-racestuur, is de enige forcefeedback die je voelt de verbinding tussen de banden van je auto en de weg. De forcefeedback zou de hobbels in de weg en de grip van de auto op het wegdek weergeven.
Nu krijg je met de Logitech G923 nog steeds dezelfde forcefeedback, maar merk je ook een trilling door het stuur heen. Logitech heeft de G923 ontworpen om de in-game audio te gebruiken om extra trillingen aan het stuur toe te voegen.
Het zet het motorgeluid om in trillingen die variëren in sterkte. Hoe luider de motor en sterker de autofysica, hoe sterker de trilling in het stuur zal zijn.
Dit merk je direct tijdens het racen, maar het voelt niet altijd natuurlijk aan. In sommige gevallen kan het zelfs de daadwerkelijke forcefeedback wegnemen. De trilling kan soms een beetje overdreven aanvoelen.

In beperkte gevallen kan het echter wat beter aanvoelen. Je kunt deze functie uitzetten in games zoals Assetto Corsa Competizione, en ik denk dat hoe subtieler deze nieuwe forcefeedback is, hoe beter het is.
Helaas wordt deze functie bij de lancering niet eens ondersteund met de meeste race-simgames. De enige games die deze functie momenteel ondersteunen, zijn Assetto Corsa Competizione en GT Sport, F122.
Ik weet bijna zeker dat elke game dit in de loop van de tijd zal ondersteunen, maar dat ondersteuningsnetwerk is er nog niet.
Is de Logitech G923 een stuur met directe aandrijving?
Zoals hierboven vermeld, maakt de nieuwe Logitech G923 gebruik van tandwielgestuurde forcefeedback. Dit is jammer, aangezien veel simracers, waaronder wijzelf, hoopten op een stuur met directe aandrijving van Logitech.
In feite toen Logitech aankondigde dat ze een nieuw racestuur uitbrachten, raakte ik eigenlijk heel opgewonden dat een andere fabrikant met directe aandrijving betrad. Oh, wat was ik teleurgesteld.
We hadden echter niet al te verrast moeten zijn, aangezien Logitech in het verleden nog nooit een stuur met directe aandrijving heeft uitgebracht. En ze zijn een bedrijf dat graag vasthoudt aan reguliere gaming-randapparatuur.
Zijn de pedalen geüpgraded?

Ondanks hetzelfde uiterlijk zegt Logitech dat ze de pedaaltechnologie hebben geüpgraded om de potentiometerpedalen een beetje soepeler te maken. Elk pedaal gebruikt dezelfde technologie als voorheen, maar Logitech heeft enige tijd besteed aan het wat soepeler maken van het rempedaal.
Dit is merkbaar als je de sets met twee pedalen naast elkaar vergelijkt, waarbij de nieuwe rem iets zachter en soepeler aanvoelt over het gehele bewegingsbereik.
Al met al is dit geen enorme upgrade in termen van prestaties of kwaliteit. En de meeste racers zouden geen verschil merken tussen de twee pedalen.
Hoe compatibel is de Logitech G923?
Net als de vorige generatie Logitech-racesturen, komt de G923 in twee vormen. Een Xbox-compatibel stuur en een PS4 en pc-compatibel stuur. In tegenstelling tot de vorige generatie zien beide varianten er identiek uit.
Dit kan voor enige verwarring zorgen bij degenen die de nieuwe G923 kopen. Dit betekent dat je extra voorzichtig moet zijn dat je de juiste consoleversie koopt.
Afgezien van de twee versies van de G923, blijft de compatibiliteit hetzelfde als die van de G29. Dit stuur werkt met elke beschikbare racesimulator, hoewel de Trueforce-technologie, zoals gezegd, nog niet volledig wordt ondersteund.
De G923 werkt ook met de nieuwe generatie Xbox, de Xbox Series X en PS5.
Als je de Logitech-shifter al hebt, is dit nieuwe racestuur volledig compatibel. Je kunt je shifter op precies dezelfde manier aansluiten als bij de oude G29, en hij werkt direct.

Voor wie is de G923 precies bedoeld?
Het is een racestuur dat volledig gericht is op de instap racestuurmarkt. Degenen die momenteel geen racestuur bezitten, maar echt willen beginnen met simracen.
En voor dat deel van de simracing-community is dit stuur nog steeds erg geschikt. Het is één van de betere betaalbare racesturen die verkrijgbaar zijn en biedt een compleet plug-and-play-pakket.
Het enige nadeel van dit instapstuur is de hogere prijs. Logitech heeft €50 extra aan de prijs toegevoegd, waardoor deze is verhoogd naar € 399
Hiermee valt hij bijna buiten de strijd als het gaat om een budget racestuur. Merken zoals Thrustmaster bieden racesturen aan voor ongeveer € 100 minder.
Ondanks dit, in tegenstelling tot sommige Thrustmaster-sturen, straalt dit racestuur extra kwaliteit uit in zowel ontwerp als constructie. Deze toegevoegde kwaliteit, gecombineerd met de uitstekende ondersteuning voor games en consoles, brengt ons ertoe dit racestuur aan te bevelen voor nieuwe simracers.
Moet ik upgraden naar de Logitech G923?
Wat als je momenteel een G29 of G920 bezit. Moet je upgraden naar de nieuwe Logitech G923? Kortom, we zouden het niet aanbevelen. De geüpgradede G923 biedt niet veel andere ervaring in vergelijking met de G29.
En de nieuwe Trueforce Force Feedback betekent zeker geen revolutie in het racestuur van Logitech. Als je momenteel een volledig werkende G29 heeft, hoeft je niet te upgraden naar de G923.
Als je je sim-rig wilt upgraden, raden we je aan om naar de veel betere te kijken Fanatec CSL DD race stuur.