Onze Rating
Voordelen
- Veel sterker chassis dan de ART cockpit
- Mooi ontwerp
- Inclusief extra steunen
- Bijna geen chassisbuiging bij normaal racen
- Comfortabele stoel
Nadelen
- Zit een beetje knus voor grotere racers
- Lichte zijwaartse chassisflex
GT Omega PRO Sim Rig Review en Unboxing
Vanaf het moment dat je de twee dozen opent die de GT Omega Pro bevatten, krijg je een idee van hoe goed deze sim-rig is ontworpen en gebouwd. De twee grote dozen zijn buitengewoon goed verpakt, zonder echte ruimte voor schade.
De constructie van deze sim-rig nam slechts ongeveer twee uur in beslag, omdat hij uiterst eenvoudig in elkaar te zetten is. Dit is een tikje langer dan de kleinere GT Omega ART cockpit . En dat komt door het extra framewerk dat op de Pro cockpit zit.
De GT Omega Pro rig wordt geleverd met een paar extra montagedelen, waaronder een ingebouwde muis en toetsenbordbevestiging. En een paar luidsprekersteunen aan de achterkant van het chassis.
Als je dit zou vergelijken met de GT Omega ART rig, zal je merken hoeveel extra werk er is gestoken om van deze Pro-cockpit een veel stevigere en professionelere cockpit te maken.
Er is extra versteviging aan de zijkanten van de cockpit en het is langer dan het ART-chassis. Dit betekent dat het chassis niet zoveel mag buigen als de kleinere GT Omega-rigs.
De pedaalplaat zelf is opnieuw ontworpen en is direct aan de onderkant van het chassis gemonteerd. Dit is veel beter dan de scharnierende montage van de ART-cockpit en vermindert de beweging bij hard remmen.
Als het gaat om het monteren van je stuur en pedalen op deze rig. Zowel de pedaalplaat als de wielplaat zijn voorgeboord om op Fanatec, Thrustmaster en Logitech sturen te passen. Hierdoor konden we ons Fanatec ClubSport racestuur en ClubSport V3-pedalen probleemloos aan de machine bevestigen.

De bevestigbare toetsenbord en muishouder is draaibaar en is heel mooi ontworpen om binnen en buiten bereik te bewegen. We hebben de luidsprekersteunen niet getest, dus daar kunnen we geen commentaar op geven. Maar ze worden aan de achterkant van het chassis bevestigd, waardoor je een volledige surround sound-ervaring krijgt.
Het is geweldig om te zien dat er zoveel extra hardware in het totale pakket zit. Veel fabrikanten van sim-rigs willen extra kosten in rekening brengen voor toetsenbordbevestigingen en luidsprekerbevestigingen. Maar GT Omega doet er goed aan om de totale add-on-kosten laag te houden.
Het ontwerp van de stoel zelf is degelijk en probeert een echte autostoel na te bootsen. We vonden wel dat de RS6-stoel vanuit de ART-cockpit een beetje krap was, en de RS9 die we hier hebben getest, leek erg op elkaar.
Over het algemeen hadden we geen probleem met de breedte en ik kom uit op 6’2″. Hoewel we er zeker van zijn dat het krap zou gaan aanvoelen als iemand die wat groter was er in zou proberen te racen.
Hoe goed is de GT Omega Pro gebouwd?
Al het materiaal dat is gebruikt bij de constructie van de GT Omega Pro is extreem duurzaam. Het hele frame is gemaakt van dikke metalen buizen, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken over het niet kunnen ondersteunen van high-end racesturen.
De stoel zelf is dezelfde stoel die in de ART-cockpit te vinden is. Er zijn twee varianten, de RS6 en de iets mooiere RS9. In onze ART cockpitreview gebruikten we de RS6-stoel en we vonden dat deze redelijk goed in elkaar zat. Daarom dachten we dat het het beste was om de RS9-stoel te bestellen voor onze review van de Pro-cockpit.
Zowel de RS6 als de RS9-stoelen zijn gemaakt van leer en enkele plastic details. Het leer zelf voelt prettig aan en kwam tijdens onze tests als slijtvast over.
We hebben zo'n 300 uur geracet in de GT Omega Pro met RS9-stoel en hebben weinig slijtage geconstateerd. Doordat het zo gemakkelijk is om in en uit deze cockpit te komen, was er bijna geen slijtage aan de zijkanten, wat normaal is dat de stoel begint te slijten. Over het algemeen is de stoel gebouwd om lang mee te gaan.
Terug naar het ontwerp van het frame. Er zijn een paar belangrijke wijzigingen in de ART-cockpit. En de meesten van hen zijn binnengebracht om deze rig nog meer stabiliteit te geven.

Houdt de GT Omega Pro-rig goed stand tijdens het racen?
Ons belangrijkste probleem met de GT Omega ART, ( hierover lees je in onze volledige GT Omega ART review ) was de flex die aanwezig was in de pedaalplaat en wielbevestigingsplaat.
De jongens van GT Omega hebben goed werk geleverd door ervoor te zorgen dat die flex geen probleem zal zijn met de Pro-cockpit. Het frame van de zijsteunen is dichter bij de stoel geplaatst en is rechtstreeks verbonden met de montageplaat van het stuur. Dit is gedaan in een poging om de schommelende beweging die we voelden in de ART-cockpit op te lossen.
Dit heeft de voorwaartse en achterwaartse flex die de ART-cockpit had aanzienlijk verminderd. De enige resterende flex komt wanneer je het stuur met geweld van de ene naar de andere kant draait. Bijvoorbeeld wanneer je snel overstuur probeert te corrigeren.
Dit resulteert in een zeer lichte zijwaartse buiging op het hele frame, wat voelbaar is. Dit is echter van ondergeschikt belang en zorgt er niet voor dat je forcefeedback verliest.
Afgezien van de kleine flex houdt het frame als geheel heel goed stand. Omdat de pedalen zijn gemonteerd op hetzelfde stuk frame dat op het stuur is aangesloten. Je voelt een deel van de forcefeedback trillingen van het stuur in de pedalen en in de stoel.
Sommigen vinden dit misschien niet leuk, maar wij hebben hier echt plezier mee gehad! Het is niet genoeg om de auto beter te voelen, maar het voegt wel een beetje extra plezier toe aan de hele race-ervaring. Zie het als een heel erg kleine trilling in je rig. Bijna merkbaar, maar een leuke bijkomstigheid als je het merkt.

Compatibiliteit en ondersteuning voor directe aandrijving
De kleine zijwaartse flex die ik hierboven noemde, is zeker niet genoeg om het gebruik van een direct aangedreven stuur te vermijden. In tegenstelling tot de ART-cockpit, die we niet echt zouden aanraden om directe aandrijving mee te gebruiken. De Pro-cockpit lijkt sterk genoeg om directe aandrijving te ondersteunen.
We hebben deze Pro cockpit getest met ons Podium DD1 racestuur. De flex die aanwezig was in de ART cockpit is zo goed als verdwenen. Flexibiliteit ervaar je pas echt bij harde zijwaartse bewegingen, zoals hierboven vermeld.
Over het algemeen verlies je echter geen forcefeedback en kun je met deze cockpit comfortabel direct drive racen.
Is de GT Omega Pro-cockpit het waard om te kopen?
Zouden we iemand aanraden om de GT Omega Pro cockpit te kopen? Absoluut!
Toen we de cockpit van de GT Omega ART beoordeelden, zeiden we dat het een solide eerste cockpit was, geschikt voor de meeste racesturen. Deze Pro upgrade is zeker sterk genoeg om elk stuur aan te kunnen, inclusief directe aandrijving.
Deze cockpit zit iets langer dan de ART, dus als ruimte een probleem is, is dit misschien niet de beste keuze voor een cockpit. Maar als geheel presteert het uitstekend, en zou een serieuze overweging moeten zijn als je op zoek bent naar een upgrade.