GT Omega ART Racing Cockpit Review - 2023 Review

De volledige race cockpit op instapniveau van GT Omega heeft een goede prijs. Laten we eens kijken of je het zou moeten overwegen om er een te kopen in onze ART Racing Cockpit review.

Koop GT Omega ART Koop GT Omega ART
GT Omega ART Cockpit Review

Onze rating

8.8 / 10

Product Design

88

88
Gameplay

86

86
Waarde voor je Geld

90

90
Geschiktheid
Xbox One, Xbox Series X, PS4, PS5, PC

Voordelen

  • Mooi ontwerp
  • Sterk genoeg om high-end wheelbases te ondersteunen
  • Wordt geleverd met shifter add-on
  • Zeer eenvoudig te bouwen

Nadelen

  • Een beetje flex in de pedaalplaat
  • De stoelen zitten een beetje knus

GT Omega ART Racing Cockpit review – Design en eerste indrukken

De ART-cockpit is GT Omega's volledige simcockpit op instapniveau. Het zit net onder hun PRO en TITAN-cockpits en geeft simracers de perfecte eerste stap naar een volledige sim-installatie.

Het ontwerp van alle cockpits van GT Omega bevalt ons goed, omdat ze allemaal een relatief open ontwerp hebben. Allemaal behalve de PRO die een steunbalk dichter bij de stoel heeft. Maar dit open ontwerpconcept maakt het in en uitstappen uiterst eenvoudig.

De stoel draagt ​​bij aan het gevoel in een echte auto te stappen. De RS6-stoel, de stoel die we hebben getest, de RS9 en de XL RS zien er allemaal uit alsof ze in een echte auto thuishoren.

Alle stoelen hebben relatief comfortabele en goed beklede zijsteunen en een mooie leren afwerking. Ze zijn een beetje aan de knusse kant, en sommige racers vinden ze misschien een beetje te strak. De XL RS-stoel biedt wel iets meer ruimte, maar niet overdreven veel.

GT Omega ART Cockpit Side


Bouwen aan de GT Omega ART

Nu komt het deel waar elke simracer zucht. De bouw van de sim-rig. In tegenstelling tot racesturen, die we eenvoudig kunnen aansluiten, vereisen sim-rigs enige redelijk montage. Dit is tenslotte het enige dat voorkomt dat je peperdure racestuur de grond raakt!

We hebben in het verleden hele dagen doorgebracht met het in elkaar zetten van 80-20 sim-rigs, en hoewel sommigen misschien enorm genieten van het bouwgedeelte. Wij, echt niet. Ik ben echter verheugd te kunnen melden dat de GT Omega ART een van de eenvoudigste sim-rigs is om in elkaar te zetten.

Alle instructies waren redelijk grondig en lieten goed zien waar onderdelen in elkaar pasten. Al met al hebben we waarschijnlijk anderhalf tot twee uur van begin tot eind doorgebracht. We waren enorm trots op onszelf, en op dat moment!


Hoe stevig is deze racecockpit?

Voor het merendeel van onze tests van de GT Omega ART-cockpit hebben we gekozen voor een Fanatec ClubSport Stuur en pedaalopstelling. Dit stuur produceert een van de sterkste forcefeedback van een riemaangedreven stuur.

De wielbasis hebben we gemonteerd met behulp van de Fanatec tafelklem. De pedalen waren hard gemonteerd. En de Fanatec shifter werd gemonteerd op de shifter mount, die bij deze cockpit wordt geleverd. We hebben ook de drievoudige monitorbevestiging gebruikt die GT Omega verkoopt om te testen.

We waren verrassend blij met hoe weinig flex er in deze cockpit als geheel was. We dachten dat omdat dit echt een cockpit op instapniveau is, er wat flex zou zijn. Zeker gezien de kracht van de Fanatec ClubSport wheel base.

Afgezien van een beetje buiging in de wielplaat, was het stalen framewerk sterk genoeg om helemaal niet te bewegen tijdens onze testen. En we denken dat dit komt door het slimme chassisontwerp.

GT Omega Seat

De steun die rond de pedaalplaat loopt, tot aan de wielbevestiging, is één doorlopend stuk staal. Dat wordt dan ondersteund door twee verticale stukken staal, die de bevestigingsbalken verstijven en op hun plaats houden.

Dit ontwerp presteerde erg goed, en het is geen wonder dat GT Omega een soortgelijk ontwerp blijft gebruiken in hun duurdere cockpits.

De pedaalplaat had iets meer flex. Waarschijnlijk meer dan we hadden gewild. Maar het is zeker veel steviger dan Playseat sim-rigs. Het pedaaldek raakt aan de onderzijde het framewerk en wordt dan via de voorgeboorde gaten naar boven afgesteld.


Welke sturen ondersteunt de GT Omega ART?

Officieel ondersteunt de GT Omega ART cockpit vrijwel elke denkbare stuur en pedaalcombinatie. De wielplaat wordt voorgeboord geleverd en er worden verschillende montagecombinaties ondersteund.

Je kunt ook een tafelklem gebruiken om je racestuur te monteren, aangezien de wielplaat in wezen slechts een dun stukje meta is. We gebruikten de Fanatec-tafelbevestiging en dit werkte prima voor ons.

De ART-cockpit wordt geleverd met een schakelbevestiging, wat een leuke bijkomstigheid is. Dit kan in verschillende posities worden gemonteerd, aan weerszijden van de cockpit, en ondersteunt weer de meeste shifters.

GT Omega ART Cockpit Front


Is de GT Omega ART sterk genoeg voor directe aandrijving?

Zoals gezegd hebben we de meeste tijd besteed aan het testen met het Fanatec ClubSport stuur. Maar we hebben wel met onze Podium wielbasis met directe aandrijving getest. Ik bedoel, het zou onbeleefd zijn om het niet te doen!

Bij de ClubSport was de flex van het chassis minimaal en konden we redelijk comfortabel racen zonder dat we iets van de rig merkten. Met een direct aangedreven stuur is er veel meer beweging, waardoor een deel van de forcefeedback wegvalt.

Er was eigenlijk helemaal niet veel op het gebied van zijwaartse beweging. Op deze afdeling heeft de ART rig zeer goed gescoord. De wielbevestiging buigt en schudt echter in een voorwaartse naar achterwaartse beweging.

Er is een selectie van wielsteunen die je kunt kopen die zijn ontworpen om de wielplaat te versterken. Deze zouden het probleem van voorwaartse beweging kunnen oplossen, maar we hebben dit niet getest, dus kunnen we het niet met zekerheid zeggen.


Moet ik een ART Cockpit kopen?

Al met al is de GT Omega ART cockpit een fantastisch stukje hardware. Het heeft een geweldig ontwerp dat bewegingsvrijheid mogelijk maakt, zowel in als uit de stoel. De stoelen zelf zijn redelijk voor lange speelsessies, hoewel een beetje aan de knusse kant!

Er waren eigenlijk geen prestatieproblemen met de cockpit als geheel. Totdat we een direct aangedreven stuur introduceerden! De pedaalplaat bewoog een beetje bij hard remmen, hoewel je dat na verloop van tijd niet echt merkt.

Maar als geheel zouden we een GT Omega ART sim-rig aanbevelen. Vooral als het je allereerste stand-alone cockpit wordt.

Als je wilt upgraden van een Playseat Evolution of Revolution. Dan is dit een natuurlijke ontwikkeling. Hij is iets groter, veel beter ontworpen en kan duurdere racesturen ondersteunen.

Technische specificaties

  • Gemaakt van roestvrij staal
  • Premium zwarte poedercoating
  • Ondersteunt PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, pc
  • Geschikt voor gebruikers tot 200 kg
  • Racestuurbevestiging in hoogte verstelbaar
  • Pedaalplaat in hoogte en hoek verstelbaar
  • De zithoogte kan naar wens van de gebruiker worden verhoogd of verlaagd
  • 3 jaar garantie
  • Productafmetingen (H x B x L): 62 cm x 55 cm x 134-149 cm
Koop GT Omega ART Koop GT Omega ART