
Onze Rating
Voordelen
- Superieure bouwkwaliteit
- Soepele forcefeedback
- Op grote schaal compatibel met sturen van derden
Nadelen
- Sportmodel niet zo krachtig als concurrenten
Wat is de Simucube 2 Sport?
Het Simucube assortiment wheelbases is de tweede generatie direct aangedreven wheelbases geproduceerd door het Finse robotbedrijf Granite Devices. Het Simucube 2 productassortiment is ontwikkeld om het plezier te vergroten die beschikbaar is vanaf een wielbasis met directe aandrijving, met een sterke focus op het verminderen van de latentie tussen software en hardware.
Er zijn 3 wheelbases die samen het volledige Simucube productassortiment vormen. De Simucube 2 Sport, Pro en Ultimate. Naarmate je hogerop gaat in de reeks van Sport naar Ultimate, nemen de prestaties en de prijs toe.
In deze review overloop ik alle features van de Simucube 2 Sport. Ik zal regelmatig vergelijken met de andere wheelbases van Simucube, ook ga ik vergelijken met andere direct aangedreven wheelbases, zoals Fanatec's DD-productassortiment.
Simucube 2 Sport-ontwerp & bouwkwaliteit
Als je voor het eerst naar de Simucube 2 Sport kijkt, valt het meteen op hoeveel precisie het is. Het geheel van de carrosserie van de Simucube 2 Sport is gemaakt van bewerkt metaal. Alle randen zijn mooi afgeschuind waardoor de hele wielbasis een premium look en feel krijgt.
Omdat het een robotbedrijf is, is het geen verrassing om sensoren van robotkwaliteit in de wielbasis te vinden. Dit, gecombineerd met de borstelloze motor, zorgt voor de meest vloeiende forcefeedback die een direct aangedreven wielbasis mogelijk is. Ik zal hier meer over vertellen in het prestatie deel hieronder.
Simucube biedt al hun wheelbases aan met twee verbindingsopties. Je kan een USB-aansluiting gebruiken om het stuur aan te sluiten. Of je maakt draadloos verbinding via bluetooth. Ik heb de draadloze connectiviteit kort getest en ik kan zeggen dat er geen merkbare vertragingen of latentieproblemen zijn.
In de doos samen met de Simucube 2 Sport zit de Quick Release (SQR) en borgpen, die beide nodig zijn om je stuur aan de basis te bevestigen. De Simucube Quick Release is gebouwd om het vermogen aan te kunnen dat de Simucube levert. Simucube omschrijft de SQR zelf als “vrijwel onsterfelijk”.
Ik moet zeggen dat ik tijdens al mijn testen enorm onder de indruk was van de Quick Release, er was geen enkele flex te bekennen.
Al met al kun je zien dat de Simucube 2 Sport is gebouwd om lang mee te gaan.
Prestaties
De Simucube 2 Sport is gebouwd om een machtige 17 Nm duurzaam vermogen te produceren. De Pro en Ultimate modellen produceren wel sterkere forcefeedback en komen uit op 25 Nm en 32 Nm.
Als je de Sport vergelijkt met de andere modellen, denk je misschien dat 17 Nm zou verbleken in vergelijking met de andere modellen. Als je echter boven de 20 Nm vermogen gaat, kom je in het territorium van een te hoog koppel terecht. Je zou het heel moeilijk vinden om een lange racesessie te voltooien met een wielbasis die consistent bijna 30 Nm vermogen levert.
In vergelijking met andere populaire wielbases, zoals de Fanatec ClubSport die tot 8 Nm produceert. Het vermogen van 17 Nm van de Simucube 2 Sport zorgt voor een grote upgrade.
Naast kracht biedt de borstelloze motor in de Simucube 2 Sport verbazingwekkend consistente forcefeedback. Wat me het meest opviel tijdens mijn testen, was hoe soepel de forcefeedback is.
Na veel geracet te hebben met de Fanatec DD2, kan ik eerlijk zeggen dat de Simucube 2 Sport veel soepeler aanvoelt. Het is echt de beste in zijn klasse. Anders dan de Pro en Ultimate Simucube 2-modellen. Maar zelfs de Sport is een stapje hoger op het gebied van soepelheid.
Terwijl de Sport voldoende kracht en forcefeedback levert om hem regelmatig als hoofdwielbasis te gebruiken. Ik wil even kort ingaan op zowel de Pro als de Ultimate modellen.
Samen met de toename van het koppelvermogen komt er een verbeterde slew rate. Dit is in wezen verantwoordelijk voor hoe responsief de wielbasis is. Hoe sneller de slew rate, hoe sneller de wielbasis kan reageren op koppelpieken.
Het overstappen van een Simucube 2 Sport naar de Ultimate is qua reactievermogen zeker merkbaar. Het Sport-model levert echter al zeer indrukwekkende snelheden. Op dezelfde manier als het maximale vermogen levert de Simucube 2 Sport een zwenksnelheid die meer dan goed genoeg is.
Simucube 2 instellen
Het instellen van de Simucube 2 Sport is vrijwel net zo eenvoudig als het maar kan. Sluit gewoon de voeding aan, sluit het stuur aan via de Quick-Release en sluit de USB aan op de machine en je bent klaar om te racen.
Compatibiliteit
Simucube 2 Sport en alle andere modellen in de Simucube-reeks zijn compatibel met de meeste sim-racesturen. Sturen van merken als Cube Controls en Ascher Racing worden allemaal ondersteund. Voor sommige sturen, zoals die van Fanatec, kan echter een adapter nodig zijn om op de Simucube Quick Release te passen.
Er is een ingebouwde draadloze ontvanger in de Simucube 2 Sport, waarmee je sturen op afstand kunt aansluiten zonder dat je een USB-verbinding nodig hebt. Ik heb dit een beetje getest met een Cube Controls Formula Pro ,en het werkte goed met nauwelijks enige latentie. Na het testen van deze functie merkte ik dat ik terugging naar een bedrade USB-verbinding.
Wat betreft het aansluiten van andere randapparatuur zoals handremmen en shifters, terwijl er wel een accessoirepoort aanwezig is. Het is over het algemeen gemakkelijker om je andere randapparatuur apart te beheren. Ik laat de mijne via een USB-hub lopen, wat redelijk netjes kabelbeheer mogelijk maakt.
Prijs
Laten we het dus over geld hebben. De Simucube 2 Sport kost iets meer dan € 1000, waarbij het Pro-model met € 200 omhoog gaat en de Ultimate ruim € 2000.
In vergelijking met andere aanbiedingen, zoals de Fanatec Podium DD1, die mogelijk het meest lijkt op de Simucube 2 Sport. Qua prijs is hij redelijk goed, aangezien de DD1 momenteel € 1199 kost.
Met de Simucube 2 Sport die iets soepelere forcefeedback biedt dan de DD1, lijkt dit prijskaartje een goede prijs-kwaliteitverhouding te bieden.
Conclusie
De productlijn van Simucube 2 richt zich echt op kwaliteit. Zowel wat betreft de hardware van de wielbasis zelf, die buitengewoon goed is ontworpen en gebouwd. Aan de kwaliteit van de forcefeedback, die binnen deze prijsklasse echt ongeëvenaard is.
Het Sport-model overtreft de kwaliteit van forcefeedback die zijn naaste concurrent, de Fanatec DD1, biedt. En het is ook ooit zo iets lager geprijsd. Ja, de Fanatec heeft een geweldig ecosysteem, terwijl de Simucube volledig afhankelijk is van sturen van derden. Maar deze afhankelijkheid van sturen van derden kan zowel een voor als een nadeel zijn.
Uiteindelijk presteert de Simucube 2 Sport in elke categorie, voor een redelijke prijs. Dit betekent dat ik het ten zeerste zou aanbevelen om het te overwegen als je volgende wheelbase met directe aandrijving.