
Onze Rating
Voordelen
- Goed ontwerp
- Briljante bouwkwaliteit
- Goede weerstand tussen elke shift
- Verwisselbare schakelknoppen
- Eenvoudig te monteren
Nadelen
- Geen sequentiële modus
- Kan niet aan de zijkant of achterkant worden gemonteerd
- Enigszins luid tijdens gebruik
De MOZA HGP review & uitpakken
MOZA heeft zojuist hun allereerste shifter uitgebracht, en deze heeft de vorm van een H-patroon configuratie met 7 versnellingen. Dit voegt zich bij de onlangs uitgebrachte handrem om eindelijk een complete reeks simraceproducten te vormen, waaronder sturen, pedalen, een handrem en een shifter. Bekijk hier onze review van de onlangs uitgebrachte MOZA-handrem.
Om snel samen te vatten wat we hier hebben, deze shifter heeft 7 versnellingen vooruit en 1 achteruit. Zowel de achteruitversnelling als de 7e versnelling zijn vergrendeld en je moet de versnellingspook omlaag duwen om deze in te schakelen.
De carrosserie is een volledig aluminium ontwerp, wat leidt tot deze strakke uiterlijke esthetiek.
Dus ja, zoals je kunt zien, is deze shifter meteen al behoorlijk mooi.
Het ontwerp van de MOZA HGP Shifter
Nu ga ik niet afwijken van de voor de hand liggende vergelijking, en dat is richting de Fanatec ClubSport shifter. Deze MOZA HGP-shifter neemt een vrij vergelijkbare vorm aan. De vorm en grootte komen beide heel dicht in de buurt van het Fanatec-model, en dit is een soort trend geweest bij sommige producten van MOZA. Ik kijk naar je R9-wielbasis!
Maar MOZA Racing heeft in het verleden duidelijk gezien wat werkt en heeft dat als basis gebruikt om vanuit te werken. De Fanatec shifter is al jaren een van de meest populaire simrace shifters, maar die shifter begint een beetje oud te worden.
Dus daar komt de MOZA HGP-shifter. Hoewel deze shifter lijkt op andere producten die ik zojuist heb genoemd, is hij iets kleiner. De ClubSport is 127 mm breed en diep en de basis is 148 mm hoog.
Ter vergelijking: deze MOZA-shifter is ongeveer 140 mm diep bij 100 mm breed, dus iets dieper door de uitstekende montageplaat, maar iets magerder. En de basis zit op slechts 110 mm, met een hoogte van ongeveer 35 mm.
Hij is dus iets compacter en iets lichter, maar de bouwkwaliteit is van het hoogste niveau. De gehele basis is gemaakt van CNC-gefreesd aluminium.
De versnellingsas is ook gemaakt van aluminium en maakt aanpasbare schakelknoppen mogelijk dankzij de schroeffunctionaliteit. De meegeleverde knop is perfect passend. Het is glad en afgewerkt met een zwarte poedercoating en voelt fijn aan in je handpalm.
Over het algemeen is dit een erg mooi uitziende shifter, zo niet een beetje omvangrijk in zijn algehele ontwerp. Er zijn grotere shifters op de markt, maar er zijn zeker ook kleinere.
Hoe presteert deze shifter?
Elke versnellingsslag voelt behoorlijk zwaar aan, wat betekent dat je een beetje kracht moet zetten om de shifter te bewegen. Dit bootst een auto uit de echte wereld redelijk goed na, en het is een gevoel dat veel simracing shifters niet kunnen repliceren.
Met deze MOZA shifter is de weerstand hoger dan de meeste, en dat is maar goed ook.
Als je een versnelling schakelt, is er een echt bevredigende klap als de hendel op zijn plaats valt en elke schakel soepel in plaats van onhandig aanvoelt.
Er is een nogal hard hoorbaar geluid op het hoogtepunt van elke shift, wat een combinatie is van het versnellingsmechanisme dat aangrijpt en de metalen versnellingspook die contact maakt met de bovenplaat. Ik had graag een vorm van extra demping gezien op het hoogste punt van de versnellingspook om het geluid een beetje te verminderen.
Door de versnellingen schakelen voelt heel fijn. Je kan voelen wanneer een versnelling wordt uitgeschakeld en er is toenemende weerstand als je de versnellingspook heen en weer beweegt. Na verloop van tijd kreeg ik dankzij deze progressieve weerstand echt een goed idee van waar de versnellingspook was.
In totaal zijn er zes versnellingen vooruit, die allemaal erg prettig aanvoelen. Dan is er een extra zevende versnelling rechtsboven en een achteruitversnelling linksboven. Om toegang te krijgen tot beide moet je de versnellingspook naar beneden duwen.
Dit is een solide functie die gênante momenten op het circuit voorkomt van per ongeluk de achteruit in plaats van de eerste versnelling.
Mijn enige grote probleem met deze shifter is het ontbreken van een sequentiële modus. Er is alleen een H-patroonmodus beschikbaar uit de doos, en dit is een grote misser. Vooral omdat directe concurrenten zowel H-patroon als sequentiële modes hebben.
Dit betekent dat als je een sequentiële en H-patroon shifter wilt, je ergens anders moet zoeken of een sequentiële shifter apart moet aanschaffen.
Automatische Rev matching functie
Nu wil ik het even hebben over de intelligente terugschakelfunctie die functioneert als een automatische rev-matching functie die een groot deel uitmaakt van de marketing van deze shifter. Maar vanaf de lanceringsdag, de dag dat ik deze review vrijgeef, heb ik hem niet kunnen testen.
MOZA heeft deze functionaliteit nog niet ingeschakeld, maar zal dit doen net na de lancering, zodat het gereed zal zijn tegen de tijd dat klanten de eerste shifters ontvangen.
Omdat ik deze functie niet kan testen, zal ik er niet te lang over doen. Maar er is mij verteld dat het is ontworpen om automatisch gas te geven als je terugschakelt. Hierdoor hoef je niet elke keer dat je terugschakelt een hiel en-teen techniek te gebruiken.
In theorie klinkt dit geweldig voor degenen die de techniek nog niet onder de knie hebben, of simracen op sokken en daarom gas geven ongelofelijk pijnlijk vinden om te doen.
Ik zal proberen deze review bij te werken, in de beschrijving of via een andere video zodra ik de kans heb gehad om de functie uit te proberen, om jullie allemaal precies te laten weten hoe het in de praktijk werkt en of het een goede toevoeging. Maar voorlopig ga ik er voorbij.
Montage en compatibiliteit
En ik ga meteen verder met de montage en compatibiliteit. Om te beginnen is er een serieuze gemiste kans wat betreft de montage. Of het nu om esthetische redenen was of om meer technische redenen, er is geen ingebouwde manier om deze shifter aan de zijkant of achterkant te monteren.
Als je de Fanatec ClubSport shifter weer aanraakt, heeft de body van die shifter een behoorlijk cool ontwerp waardoor je hem gemakkelijk aan de zijkant en achterkant kunt monteren. Maar die functionaliteit ontbreekt hier.
In plaats daarvan moet je deze shifter aan de onderkant monteren, wat prima was met mijn sim-rig. Maar als je racet op een 8020-rig, of als je een tekort hebt aan montagemogelijkheden aan de onderkant, zit je een beetje vast. Er is een bureauklem beschikbaar, maar ik heb deze niet gezien, dus ik weet niet zeker of dit het probleem zou oplossen. Ik vermoed dat dit niet het geval is.
Afgezien van het ontbreken van montagemogelijkheden aan de zijkant of achterkant, zijn de montagemogelijkheden aan de onderkant eigenlijk best goed. Er is een reeks sleuven en gaten waardoor je dit van boven naar beneden kunt monteren. Of er zijn tal van extra gaten met schroefdraad aan de onderkant als je de shifter van onderaf wilt monteren, wat de route is die ik hier heb gevolgd.
Eenmaal gemonteerd beweegt deze shifter nergens heen, dus ik ben volkomen tevreden met dit aspect.
Qua compatibiliteit zijn er aan de achterkant van de shifter twee opties om deze shifter op je pc of sim-rig aan te sluiten. Ik zeg pc omdat er, zoals alle MOZA-producten tot nu toe, geen console-compatibiliteit is.
Er is een USB-connector en een RJ-connector. Je kunt een van deze gebruiken om de shifter rechtstreeks op je pc aan te sluiten, of op de MOZA-hub, wat ik zou aanraden. Deze route vermindert in wezen het aantal USB-kabels dat naar je pc loopt.
Kalibreren
Als je eenmaal je shifter hebt gemonteerd, kan de installatie niet eenvoudiger zijn. Installeer gewoon de gratis Pit-House software die te vinden is op de website van MOZA. Doorloop vervolgens de shifter kalibratie. Je hoeft alleen maar de shifter van uiterst links naar uiterst rechts te wiebelen om dit te voltooien.
Het is belangrijk dat je dit doet, omdat de shifter niet volledig zal werken in het spel zonder dit te doen. Ik had een probleem waarbij het dacht dat de eerste versnelling de derde was, maar een snelle kalibratie loste dit op.
Prijs
Dus nu komen we bij de prijs. Deze HGP-shifter kost je €159. Als je nadenkt over die prijs in vergelijking met andere producten, is dat behoorlijk mega.
De Fanatec ClubSport shifter kost ongeveer €100 meer dan dit, maar heeft wel een paar extra features. En de immer populaire Thrustmaster TH8A kost €20 meer.
In vergelijking met de TH8A shifter voor ongeveer dezelfde prijs, ziet en voelt dit MOZA aanbod veel meer high-end aan. Uiteindelijk denk ik dat die prijs een vrij goede waarde vertegenwoordigt voor wat je krijgt.
Moet ik de MOZA HGP Shifter kopen?
De MOZA HGP Shifter ziet er zeker behoorlijk goed uit met zijn volledig zwarte aluminium ontwerp en scherpe hoeken. En tijdens gebruik houdt het extreem goed stand.
Hoewel er een aantal extra functies zijn die ik graag had willen zien, voornamelijk een sequentiële schakelmodus. Het H-patroon zorgt voor een heel fijne ervaring dankzij het ontwerp, waardoor het bijna onmogelijk is om een schakel te missen.
Ik geloof dat het met ongeveer €150 een relatief goede waarde vertegenwoordigt. Hoewel het zeker niet de goedkoopste shifter is, kosten de directe concurrenten allemaal meer dan deze MOZA-shifter. Hierdoor past het in een relatief groot gat dat al een groot aantal jaren geen nieuw schakelproduct heeft gezien.
Deze shifter kan worden gebruikt met elk ander sim-racestuur of product, maar past perfect in het steeds groter wordende ecosysteem dat MOZA Racing aan het bouwen is. Als je momenteel een van MOZA's simracing-producten bezit, of als je het uiterlijk van deze shifter simpelweg mooier vindt dan andere aanbiedingen, dan past deze shifter zeker in je simrace setup.