
Onze Rating
Voordelen
- Goed algemeen ontwerp
- Zeer goed gebouwd en duurzaam
- Veel maatwerk
Nadelen
- Enigszins prijzig
- Basisplaat niet inbegrepen
Heusinkveld overzicht en productaanbod
Heusinkveld staat zeer bekend om het ontwerpen en produceren van de beste sim-racepedalen op de markt. Het bedrijf is opgericht in 2013 en is echt gebouwd vanuit een passie voor simracen.
Oprichters Niels Heusinkveld en Svend van der Vlugt groeiden op met racen met de beste simulators van hun tijd en ontwikkelden een liefde voor simracen. Deze passie is gerealiseerd bij de oprichting van Heusinkveld.
Snel verder naar 2023, en Heusinkveld heeft nu een groot team en produceert een brede line-up van simraceproducten. Ze hebben een specialiteit ontwikkeld voor simraceproducten met een meer professionele uitstraling.
De producten die Heusinkveld maakt, waaronder de Sprint pedalen waar ik vandaag naar kijk, overbruggen allemaal het gat tussen simracen als hobby en professionele autosport. Ze gebruiken extreem hoogwaardige materialen en technologie om de beste hardware te produceren die momenteel beschikbaar is voor simracers.
Introductie van de Heusinkveld Sprint Pedalen
De Heusinkveld Sprint pedalen die ik vandaag review, zijn de instappedalen van het bedrijf. Ze zitten onder de Ultimate en Ultimate+ pedalen die Heusinkveld ook produceert.
De Sprint-pedalen instapniveau noemen, moet niet verkeerd worden opgevat. Hoewel ze het toegangspunt zijn tot het Heusinkveld ecosysteem, zitten deze Sprint-pedalen qua prijs en kwaliteit nog steeds boven de meeste sim-racepedalen van andere fabrikanten.
Ik race nu ongeveer 6-8 maanden met deze Heusinkveld Sprint Pedalen, dus deze review zal mijn gedachten over die hele periode.
In die tijd heb ik het geluk gehad om andere pedalen te ervaren, zoals de Ultimate+ pedalen, ook gemaakt door Heusinkveld. De Fanatec ClubSport V3's van topniveau en veel duurdere pedalen zoals die van SimTag en SimCraft.
Tijdens deze review zal ik een deel van de concurrentie noemen om je een goed idee te geven van waar deze pedalen zich bevinden binnen de wereld van simracen.
Hoeveel kosten de Heusinkveld Sprint Pedalen?
De Heusinkveld Sprint pedalen beginnen vanaf € 495,- voor een set met twee pedalen en lopen op tot € 580,- voor een volledige set met drie pedalen, exclusief btw en verzendkosten. De volledige prijs vindt u hieronder.
- Heusinkveld Sprint Pedalen (slechts twee pedalen) – € 495 – Koop van hier
- Heusinkveld Sprint Pedalen (set met drie pedalen) – € 570 –Koop van hier
- Heusinkveld Sprint Pedalen (alleen koppelingspedaal) – € 120 – Koop van hier
Dit is duurder dan pedalen zoals de Fanatec ClubSport V3 die €360 kosten. Hoewel het prijsverschil heel duidelijk is als je eenmaal naar de specificaties van Sprint Pedals kijkt.
Het ontwerp en de bouwkwaliteit van de Heusinkveld Sprint Pedalen
Als je voor het eerst naar de Heusinkveld Sprint Pedalen kijkt, zie je meteen dat ze zijn ontworpen om echte racepedalen na te bootsen. Ze hebben een zeer mooie uitstraling en zouden zeker niet misstaan in een echte raceauto.
De constructie van de Sprint Pedalen zijn volledig van staal, waarbij de pedaalarmen zijn afgewerkt in een grijze kleur. Door deze donkergrijze poedercoating komt het blanke staal van de pedaalplaten en de voet echt tot zijn recht.
De pedaalplaten zelf zijn gemaakt van staal en elk pedaal heeft een uniek ontwerp. Het rempedaal is het breedste, net als in een echte auto. Terwijl het gaspedaal het langste van de drie is om ultieme precisie mogelijk te maken bij het geven van gas.
Aan de achterkant van de pedalen vind je drie loadcellen (als je de set met drie pedalen koopt). Elk pedaal maakt gebruik van een load-cell in plaats van potentiometers zoals veel fabrikanten. Dit is zeer welkom omdat het zowel het gaspedaal als de koppeling een echte lineaire output geeft, wat niet het geval is met potentiometerpedalen.
De toegevoegde bonus van het gebruik van load cell-technologie is het gebrek aan slijtage in de loop van de tijd. De duurzaamheid van een loadcell-pedaal is veel hoger dan die van een standaard potentiometerpedaal, waardoor de pedalen in de loop van de tijd hetzelfde gevoel krijgen. Ik zal dit onderwerp wat meer bespreken in mijn duurzaamheidsgedeelte hieronder.
Aanpasbaarheid
Qua aanpassingen bij het instellen van de pedalen is er enorm veel beschikbaar.
Omdat elk pedaal afzonderlijk kan worden gemonteerd, kan je een bijna eindeloze combinatie van pedaalplaatsingen creëren. Je kan de pedalen naar wens plaatsen om je hiel en teentechniek onder de knie te krijgen. Er is een maximale tussenruimte van ongeveer 12 cm vanwege de lengte van de aansluitkabel, maar dit was meer dan genoeg voor mij.
Aan de achterkant van elk pedaal zitten acht verschillende gaten waarmee je de hoek van elk pedaal volledig kunt aanpassen. Ik merkte dat dit me echt hielp tijdens het instellen, vanwege mijn lage zitpositie op mijn sim rig in formulestijl , moest ik de pedaalhoek vergroten.
Ook stel je de rem volledig af op je eigen stijl. Er is een spiraalveer die je kan verplaatsen om het remblok aan te passen aan de schijfopening. En dan zijn er zes verschillende remstijfheid instellingen die je kan gebruiken. Dit wordt aangepast met een selectie van rubberen stapels. Ik heb gekozen voor de rubberen stapel met het label L die ongeveer in het midden van de beschikbare instellingen voor remstijfheid zit.
De rem heeft een krachtcel van 120 kg, wat overeenkomt met ongeveer 65 kg werkelijke remkracht. Je kan dit binnen de SmartControl software volledig aanpassen naar je eigen wensen.
Hoe rijden de pedalen
Nu ik de setup en de pedalen zelf heb behandeld, ga ik in op hoe elk pedaal voelt om mee te rijden. Uiteindelijk is dit de kern van de vraag of je overweegt om de Heusinkveld Sprint Pedalen te kopen of niet.
Het Gaspedaal
Het gaspedaal op de Heusinkveld Sprint’s maakt gebruik van een loadcell die het realisme ten opzichte van een potentiometer verbetert. Een standaard potentiometer creëert input op basis van de afstand die het pedaal wordt ingedrukt. Ter vergelijking: een loadcell-pedaal meet de kracht.
Na verloop van tijd verbetert dit de consistentie als je leert hoe je op het gaspedaal moet trappen om de hoeveelheid kracht te produceren die je zoekt.
Tijdens mijn tijd met de Sprint gedroeg het gaspedaal zich precies zoals ik het wilde. Ik heb een paar aanpassingen gemaakt toen ik het gaspedaal voor het eerst instelde op de veerspanning en de krachtcurve.
Vanaf dat moment dacht ik zelden meer aan het gaspedaal en dat is een compliment. Ik hoefde niet meer na te denken over het gaspedaal, omdat het me de gasinvoer en uitvoer gaf die ik elke keer nodig had.
De Rem
Dit is een van de, zo niet het belangrijkste onderdeel van elke pedaalset. Uiteindelijk is het rempedaal waar je tijd zult vinden of verliezen. Het doel van elk rempedaal voor simracen is om een niveau van consistentie te vinden. Je wilt dat het remmen hetzelfde aanvoelt elke keer dat je op het pedaal trapt.
Om te beginnen vond ik het rempedaal iets te stroef en tegelijkertijd te gevoelig aanvoelen. Heusinkveld slaagt er goed in om elk pedaal in deze set aanpasbaar te maken, en ze hebben zes verschillende instellingen voor de remstijfheid toegevoegd die kunnen worden aangepast met behulp van de meegeleverde rubberen stapels.
Toen ik eenmaal met de setup had gespeeld en het had aangepast aan hoe ik het goed vond, voelde ik een veel sterkere band met de rem. Ik moest de rubberen stapel vervangen door degene met de aanduiding “L” en ik heb toen de veer iets ingekort om die aanvankelijke duwafstand te verkleinen. Ten slotte heb ik de dode zone van het remmen vergroot en de algehele maximale remkracht teruggebracht tot ongeveer 30-35 kg.
Voor mij heeft deze aangepaste remopstelling bereikt wat ik zocht. Een rempedaal met een redelijke dode zone bij het eerste indrukken, net als bij een echte auto. Dan een korter, progressiever gevoel bij krachtig remmen.
Nadat je eindelijk de goede plek hebt gevonden, zorgt het rempedaal voor een goede mate van consistentie in de loop van de tijd. Je kan het rempedaal echt gaan voelen op dezelfde manier als in een echte auto.
De load cell komt goed in de buurt van hoe een pedaal in de echte wereld aanvoelt. Er zijn echter beperkingen aan hoe goed een loadcel kan zijn, en ik heb het gevoel dat Heusinkveld tegen deze beperkingen is aangelopen. Zonder een echte hydraulische rem, zoals die op de Heusinkveld Ultimate+ Pedals
Ondanks de beperkingen van het loadcell-pedaal, voelt de rem op deze Sprint-pedalen nog steeds beter aan dan met elke andere loadcell waarmee ik heb geracet, inclusief de verbeterde Fanatec ClubSport V3’s.
De Koppeling
De koppeling zelf is net als het gaspedaal en rem voorzien van een loadcell, maar heeft ook een uniek veermechanisme dat bedoeld is om het bijtpunt na te bootsen. Dit voelde goed, want je voelt de stijfheid van het bijtpunt met een afnamecurve als je er eenmaal voorbij bent.
Deze unieke oplossing werkte goed voor de toepassingen waarin ik hem heb gebruikt, namelijk circuitauto's met een lager vermogen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet al te veel tijd met het koppelingspedaal heb doorgebracht vanwege het racen met voornamelijk formule en GT-auto's, maar de keren dat ik erop reken, presteert hij heel goed.
Duurzaamheid
Na meer dan zes maanden bijna uitsluitend met de Sprint-pedalen te hebben geracet, valt de duurzaamheid van de techniek echt op. De pedalen zelf vertonen, behalve dat ze stoffiger zijn dan toen ik begon, nauwelijks tekenen van slijtage.
Er is wat kleine slijtage aan de pedaalplaten, maar slechts zeer minimaal. En na zes maanden behoorlijk intensief gebruik, verbaast het me dat er niet meer markeringen zijn.
Om ervoor te zorgen dat deze pedalen in goede staat blijven, heb ik de aanbeveling van Heusinkveld opgevolgd om wat droge smeerspray aan de bewegende delen toe te voegen.
Heusinkveld Sprint Pedalen Compatibiliteit
Omdat het een veel professioneler simrace product is, is het geen verrassing dat de Heusinkveld Sprint-pedalen alleen compatibel zijn met pc. Helaas kunnen ze niet worden gebruikt met Xbox of PlayStation-consoles.
Het goede nieuws is dat de Sprint Pedalen net als de Ultimate+ Pedalen volledig plug and play zijn. Sluit ze gewoon aan via USB en ze zouden moeten verschijnen als een herkende input.
Heusinkveld SmartControl
SmartControl is de naam voor de configuratiesoftware van Heusinkveld. Met deze Windows 10-software kan je in de configuratie van je pedaal kijken en veel instellingen aanpassen.
Je kunt de instellingen volledig aanpassen, van pedaal deadzones tot pedaaluitgangscurves en rempedaalkracht. Ik vond de software erg gebruiksvriendelijk met een zeer aantrekkelijke gebruikersinterface. Dit maakte het navigeren en het aanpassen van de instellingen die ik wilde aanpassen heel gemakkelijk.
In termen van de enorme hoeveelheid aanpasbaarheid die SmartControl biedt. Je kan de uitgangscurves en deadzones voor elk pedaal afzonderlijk aanpassen. Er zijn zes pedaalzones, waarbij elk dicteert hoeveel invoer je op elk pedaal toepast. Je kan de hoeveelheid output voor elke zone voor elk pedaal aanpassen.
Als je klaar bent en de perfecte setup hebt gemaakt, kan je de instellingen opslaan in een profiel. Dit profiel kan worden geladen voor bepaalde games zoals iRacing. Omdat je een onbeperkt aantal profielen kunt maken, kan je individuele profielen voor verschillende auto's en games maken.
Als je dit soort dingen overweldigend vindt, maak je geen zorgen, er zijn een selectie van presets beschikbaar rechtstreeks van Heusinkveld.
Conclusie – Moet je deze pedalen kopen?
Al met al zijn de Heusinkveld Sprint Pedalen een fantastisch stuk hardware. Ze zien er zeker uit als echte autosport pedalen en presteren beter dan de concurrentie binnen deze prijsklasse.
En de prijsklasse is mogelijk het grootste nadeel van de Heusinkveld Sprint Pedalen. Met € 570 is de volledige set met drie pedalen vrij duur. De kwaliteit tijdens gebruik is dit waard, maar ik vraag me af hoeveel simracers bereid zijn om het hoge prijskaartje te betalen.
Ik zou deze Sprint Pedalen beschouwen als het perfecte gateway product, als je de beperkingen van je Fanatec pedalen voelt en meer professionele e-sports pedalen wilt, dan zullen de Sprint’s die heel goed zijn.
Hoewel sommige functies van duurdere pedalen ontbreken, zoals een echte hydraulische rem, zijn de functies die ze bieden de beste in hun klasse.